گردشگری روستایی ظرفیتی مغفول در کاشان

مقبره باباافضل در روستای مرق کاشانکاشان فردا – رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان با اشاره به اثرهای با ارزش تاریخی و وجود اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در روستاهای هدف گرشگری گفت: گردشگری روستایی در این شهرستان مغفول مانده است.

مهران سرمدیان پنج‌شنبه ۱ فروردین‌ماه به ایرنا اعلام کرد: 15 اقامت‌گاه بوم‌گردی در کاشان وجود دارد که هفت باب از آن‌ها در نقاط روستایی شهرستان است.

سرمدیان افزود: افزون بر جاذبه‌های معروف شهری، در روستاهای کاشان آثار باستانی بی‌شماری مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی وجود دارد که بیان‌گر قدمت و پیشینه کهن منطقه فرهنگی کاشان است.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر کاشان خانه کمال‌الملک در روستای زیبای کمال‌الملک (کله)، مقبره عارف نامی کاشان باباافضل در روستای مرق، و چشمه ثلاثه روستای استرک را از جمله این جاذبه‌ها برشمرد.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های بکر این مناطق و شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی مناسب، سرمایه‌گذارانی برای راه‌اندازی اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در مناطق بکر روستایی برای جذب اکوتوریسیم ترغیب شده‌اند.

سرمدیان، تاکیدکرد: توسعه پایدار برای روستاها، حفظ محیط‌زیست، نگه‌داری معماری بومی، اشاعه فرهنگ و بازآفرینی رسوم و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه بوم‌گردی است.

وی روستاهای دُره، غیاث‌آباد و نشلج را در شهرستان به عنوان روستاهای هدف گردشگری معرفی کرد.

به گفته وی افزون بر وجود گلستان‌های گل محمدی و دیگ‌های گلاب‌گیری و دیگر عرقیات گیاهی در روستای دره، فاصله نزدیک آن به کاشان و کاهش دمای نستبا زیاد آن در مقایسه با این شهر ساعت‌های خوشی را برای گردشگران و مسافران فراهم کرده است.

رییس اداره میراث فرهنگی کاشان تصریح کرد: روستای غیاث‌آباد در 35 کیلومتری غرب کاشان با آب و هوای معتدل مکان مناسبی برای گذراندن روزهای گرم است.

وی یادآور شد: افزون بر طبیعت بکر و چشم‌نواز روستای غیاث‌آباد، در بافت تاریخی و کوچه‌پس‌کوچه‌های آن قلعه قدیمی آل یاسین و خانه اربابی از جمله مکان‌های دیدنی آن به‌شمار می‌آید.

سرمدیان در ادامه افزود: نشلج پرجمعیت‌ترین روستای کاشان در فاصله 43 کیلومتری جنوب غربی این شهر در بین کوه‌ها محصور شده به علت بهره‌مندی از آب و هوای معتدل و تابستان‌های خنک، منطقه‌ای مصفا و بسیار زیبا برای گردشگران است.

به گفته وی پنج آب‌انبار که قدمت برخی آن‌ها به دوران صفویه می‌رسد، دو حمام قدیمی، گل‌زارهای گل محمدی، دیگ‌های سنتی گلاب‌گیری و همچنین گیوه‌دوزی و دیگر صنایع و هنرهای سنتی نشلج، جذابیت خاصی را به این روستا بخشیده است.

افزون بر یک هزار و 700 اثر تاریخی در کاشان شناسایی‌شده که از این شمار تاکنون 320 اثر آن در فهرست ملی و یک اثر نیز در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.