تجزیه اصفهان چیزی جز تقلیل نصف‌جهان به قلمروی کوچک نیست

دکتر رضا اسماعیلی استاد دانشگاه و پژوهش گر مسایل اجتماعیکاشان فردا – طرح تشکیل استان اصفهان شمالی در جلسه ۲۰ اسفند‌ماه ۹۷ مجلس، با امضای ۳۲ نماینده اعلام وصول و سپس به کمسیون شوراهای مجلس جهت بررسی و پیگیری ارجاع شد.

در بین انبوه مشکلات جامعه ایران، و کاهش درد و رنج مردم تحت فشار، و لزوم دستیابی به راه‌حل‌های کارشناسانه و تبدیل آن‌ها به قانون، به‌وجودآوردن مسایل جدید و ارایه طرح‌های این چنینی و صرف انرژی مردم و دولت و نظام حکومتی را باید به فال نیک گرفت!!! و به نمایندگان ارایه‌کننده طرح در هنر مساله‌سازی و خلق مشکلات جدید دست‌مریزاد گفت.

تجارب بیشتر کشورها در کوچک‌کردن دولت و چابک‌سازی سیستم‌ها و کاهش هزینه‌های عمومی است. کافی است بدانیم کار پنج وزارت‌خانه در ایران (آموزش و پرورش، آموزش عالی، فرهنگ و ارشاد، ورزش و میراث فرهنگی) در ژاپن، در یک وزارت‌خانه «آموزش» انجام می‌شود.

افزایش در آمدهای نفتی و تشدید قوم‌گرایی، ضعیف‌بودن فرهنگ کار جمعی، غلبه محله‌گرایی، رجحان هویت‌های محلی،  تضعیف انسجام ملی و ابراز وجود و خود نشان‌دادن برخی از اشخاص دارای پست‌های بالا، و در برخی از مواقع خودشیفتگی یقه‌سفیدها در مسولیت‌های قانونی و اجرایی از عوامل مهم حجیم‌کردن دولت و پیشنهاد افزایش تعداد استان‌ها می‌باشد که در سرجمع و ماحصل چیزی جز هزینه‌های حکمرانی و اتلاف درآمد ملی و افزایش چندپارهگی اجتماعی ندارد.

تجزیه اصفهان به اصفهان…‌‌ و اصفهان شمالی چیزی جز تقلیل نصف جهان به قلمروی محدود و کوچک نیست و در نهایت موجب از بین رفتن تاریخ و هویت و تمدن اصفهان خواهد شد.

کاشان فراتر از قلمرو جغرافیایی بوده، بخش بزرگی از تاریخ و تمدن و هنر ایران و نصف جهان است. تداوم حیات کاشان پویا در مجموعه استان اصفهان به رنگین‌کمان فرهنگ و هنر اصفهان زیبایی ویژه‌ای می‌بخشد‌.

تجزیه اصفهان فراتر از تصمیم نمایندگان است. تصمیم نهایی تجزیه و یا ماندن به همین صورت باید به همه‌پرسی و رفراندوم مردم در استان اصفهان گذاشته شود.

رضا اسماعیلی استاد دانشگاه و پژوهش گر مسایل اجتماعی
احوال نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.