توسعه پایدار با مشارکت مردم و سمن‌ها مسیر می‌شود

کاشان فردا – رویداد ساعت زمین با همراهی جمعیت کویر سبز و انجمن نجوم سپهر کاشان، و با حضور شهردار کاشان و نائب‌رییس شورای شهر در کاشان برگزار شد.

به گزارش کاشان آنلاین شهردار کاشان در این برنامه که شام‌گاه شنبه ۱۰ فروردین‌ماه در کوشک میدان کمال‌الملک برگزار شد در سخنانی گردهم‌آیی ساعت زمین، را وعده‌یی برای ارج‌داشت نعمت‌های خدادادی و میثاقی برای حفاظت از منابع انرژی دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های شهرداری کاشان در دوره حاضر، استفاده بهینه، به‌صرفه و مطلوب از منابع و داشته‌ها و آن چیزی است که برای مصرف در اختیار داریم.

سعید ابریشمی‌راد یادآور شد: کشورهای توسعه‌یافته از دهه‌ها قبل این مسیر را با فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی پیمودند و به الگویی برای دیگر جوامع تبدیل شدند.

وی با ابراز خوشوقتی از حضور در این برنامه که با همیاری دو نهاد مردمی انجام شد تصریح کرد: اعتقاد دارم رسیدن به توسعه پایدار جز با مشارکت‌پذیری مردم و به میدان‌آمدن سمن‌ها مسیر نخواهد شد، این یعنی مردم محور توسعه هستند.

ابریشمی‌راد سپس با تجلیل از پیگیری‌ها و جدیت مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان در امور زیست محیطی افزود: خوشحالم که با دقت‌نظر و نظارت جناب اعتماد در مورد پروژه ترافیکی زیرگذر، درختان جابه‌جاشده از مسیر پروژه، با انتقال به محل جدید شاخسارهای همه آن‌ها اکنون شکوفه زده‌اند.

حسینعلی وکیل نایب‌رئیس شورای شهر نیز در سخنانی به تشریح نقش آب در ایجاد تمدن کاشان پرداخت و افزود: خداوند با آفرینش کوه گَرگَش باعث شد تا ده‌ها رودخانه که هنوز هم موجودیت دارند در این منطقه ایجاد و توسعه کشاورزی طی هزاران سال در این نقطه، سبب رونق و آبادانی و توسعه شود.

وکیل کاشان را مستعد درگیرشدن با خطر سیلاب دانست و افزود: باید برای حفاظت کاشان از خطر سیلاب که حاصل باران و نعمت خداوندی است تدبیر اندیشید و با سامان‌دهی چند رودخانه اطراف کاشان، این خطر را از سر مردم رفع کرد، اما نباید از نظر دور داشت که بخشی از کاشان بر روی گسل واقع شده و زلزله نیز دومین فرایند طبیعی است که کاشان را تهدید می‌کند.

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان نیز، انسان را عامل اصلی گرمایش زمین دانست و افزود: اتلاف بی‌رویه انرژی به ویژه برق در عصر ما موضوعی است که نباید از نظر دور داشت و راه گریز از این معضل جز با فرهنگ‌سازی نیست.

خسرو اعتماد با بیان این‌که تأمین روشنایی یک مغازه و یا یک واحد تجاری نباید به شکل بی‌رویه و با ده‌ها لامپ و چراغ انجام شود تصریح کرد: این مصرف‌گرایی به‌نوعی سبب تسریع گرمایش زمین می‌شود.

وی سال 97 را برای کاشان سال پررونقی در توسعه شهر دانست و با تجلیل از شروع عملیات پروژه زیرگذر شهری افزود: انتقال بهینه 700 درخت در مسیر پروژه، و ایجاد بستر ادامه زندگی آن‌ها توسط شهرداری جای سپاس‌گزاری دارد.

اعتماد تصریح کرد: سیل اگر با تدبیر و درایت بشر، مدیریت شود، هیچ‌گاه بلا محسوب نمی‌شود، زیرا خداوند هیچ‌گاه برای مخلوق خود مصیبت و بلا نمی‌آفریند.

رئییس هیئت مدیره انجمن نجوم سپهر کاشان نیر دیگر سخنران این برنامه بود. وی پس از تشریح سابقه این انجمن و فعالیت‌های گسترده علمی آن در حوزه نجوم و ستارگان، آسمان کاشان زادگاه ” غیاث الدین جمشید و خالق اسطرلاب ” را مستعد برگزاری برنامه رصد ستارگان در سطح جهانی دانست و افزود: کشور شیلی از حیث منابع انرژی و نفت و گاز از فقیرترین کشورهاست اما به سبب داشتن آسمانی بدون ابر، فضای آسمان خود را در اختیار گروه‌های علمی جهانی در حوزه نجوم قرار داده و از این راه کسب درآمد می‌کند.

پاکروان‌فر، با اشاره به این که فعالیت در حیطه علم نجوم نیازی به ابزار و ادوات چشمگیر و گسترده ندارد یادآور شد: پی‌بردن به عظمت الهی و همچنین استعداد و پتانسیل گردشگری، از برجستگی‌های علم نجوم است، این در حالی است که به عنوان مثال به راحتی می‌توان فرایند” گنبد نوری ” را در آسمان کویر مرنجاب در آران و بیدگل مشاهده کرد.
مهدی سلطانی‌راد
کاشان آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.