جولیان آسانژ؛ بنیان‌گذار ویکی‌لیکس بازداشت شد

لحظه بازداشت جولیان آسانژ مدیر ویکی لیکسکاشان فردا – وزارت دادگستری آمریکا پنجشنبه ۱۱ آپریل، همزمان با حضور جولیان آسانژ، بنیانگذار پایگاه اینترنتی ویکی لیکس در دادگاهی در لندن با صدور بیانیه‌ای اتهاماتی را متوجه او کرد.

به گزارش یورونیوز فارسی، بنا به اعلام وزارت دادگستری آمریکا جولیان آسانژ برای «سرقت» اطلاعات طبقه‌بندی شده با چلسی منینگ «همدست» بوده است. طبق اعلام وزارت دادگستری آمریکا جولیان آسانژ ممکن است به حداکثر پنج سال زندان زندان محکوم شود.

بنیانگذار ویکی لیکس، با حضور در دادگاهی در لندن اتهام وارده به خود مبنی بر خودداری از حضور در دادگاه و نقض مقررات وثیقه را رد کرد. در مقابل دادگاه بریتانیا وی را به دلیل نقض مقررات آزادی مشروط خود مجرم تشخیص داد.

وکیل جولیان آسانژ اعلام کرد که جان موکلش در صورت استرداد او به ایالات متحده در خطر خواهد بود. وی بازداشت موکلش و لغو موقعیت او به عنوان پناهنده سیاسی را واکنش دولت اکوادور به طرح اتهام «فساد مالی» علیه رئیس جمهوری اکوادور دانست.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به بازداشت جولیان آسانژ از پلیس بریتانیا به دلیل نقض «شأن انسانی» بنیانگذار پایگاه اینترنتی ویکی لیکس انتقاد کرد.

اسکاتلندیارد تأیید کرد که آسانژ به درخواست ایالات متحده برای استرداد وی به این کشور بازداشت شده است.

پلیس بریتانیا نیز اعلام کرد که مسئولان سفارت اکوادور پس از لغو مصونیت سیاسی آقای آسانژ مأموران پلیس را به درون ساختمان سفارت فراخوانده‌است.

در همین احوال، یکی از زنانی که در سوئد اتهام تجاوز جنسی را به وی وارد کرده بود خواستار بازگشایی این پرونده شده است.

توییتر ویکی‌لیکس با انتشار عکسی از آقای آسانژ نوشت «عاملان قدرتمند» از «جمله سی.آی.ای» تلاشی هوشمندانه دارند تا تصویری غیرانسانی، نامعتبر از آقای آسانژ ارائه کرده وی را زندانی کنند.

جولیان آسانژ از سال ۲۰۱۲ میلادی به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده بود و آن‌جا زندگی می‌کرد. او فعلا بر اساس حکم «گریز از پرداخت وثیقه» دستگیر شده است.

در سال ۲۰۱۰ دولت سوئد بر اساس شکایت دو زن که مدعی شدند جولیان آسانژ به آنها تجاوز کرده، حکم بازداشت بین‌المللی وی را صادر کرد.

آقای آسانژ که این اتهامات را پیوسته رد می‌کرد، خود را به پلیس بریتانیا تسلیم کرد و بعد به قید وثیقه آزاد شد و اندکی بعد گریخت و به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد. دولت سوئد اندکی بعد حکم پیگیری وی را لغو کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.