شناسایی کهن‌ترین مرکز تولید سنگ‌های آسیا در آران و بیدگل

مرکز تولید سنگ‌های آسیا در آران و بیدگلکاشان فردا – رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل از شناسایی و کشف یکی از کهن‌ترین مراکز تولید سنگ‌های آسیا و عصارخانه در ابوزیدآباد از توابع این شهرستان خبر داد.

مجید نوری جمعه ۲۴ فروردین‌ماه به ایرنا تشریح کرد: این مرکز تولیدی تاریخی در دامنه کوه‌های یخاب ابوزیدآباد در ارتفاع یکهزار و 600 متری از سطح دریا شناسایی و کشف شده است.

وی افزود: بررسی‌های باستان‌شناسانه در مورد پیشینه این محدوده تاریخی در جریان است و پس از پایان کارشناسی در آینده نزدیک به اطلاع مردم خواهد رسید.

به گفته وی، عصارخانه در شهرهای قدیم ایران آسیاهای مخصوصی بود که از آن‌ها برای خردکردن چیزهایی چون سنگ، کنجد، پنبه‌دانه، زردچوبه، فلفل، غوره و کرچک استفاده می‌شد. در محوطه‌‌ای در میان دو قطعه از سنگ‌های آسیای گرد بر روی هم که از یک سو با اهرمی به اسب، گاو، الاغ، شتر یا قاطر وصل می‌شد و با حرکت حیوان به صورت دورانی، سنگ بالایی حرکت می‌کرد و مواد موجود بین سنگ‌ها نرم و آسیا می‌شدند.

نمونه‌ای از این عصارخانه که البته نیروی محرکه آن به جای حیوان یک موتور برق است، کماکان در بازار کاشان وجود دارد و فعال هم هست.

ابوزیدآباد در 30 کیلومتری شمال شرق آران و بیدگل قرار دارد.

شهرستان آران و بیدگل با برخورداری از 135 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت ملی، پس از اصفهان و کاشان بیشترین آثار تاریخی ثبت شده استان را دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.