امام زمان را بد معرفی کرده‌ایم

دکتر ناصر مهدوی در مسجد میرنشانه کاشانکاشان فردا –  استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان این‌که امام زمان را بد معرفی کرده‌ایم گفت: ما از امام زمان چهره‌ای ساختیم که نه در دانشگاه می‌توانیم از او دفاع کنیم نه در محافل علمی و بین‌المللی.

ناصر مهدوی در سخنانی با عنوان «کرامت انسان و مسئله انتظار» در مسجد میرنشانه کاشان گفت: تا چند سال قبل، اگر کسی سخنی در نقد بعضی از آموزه‌های دینی می‌گفت، بحران‌زا بود، اما این روزها تحمل ما بیشتر شده و ظرفیت‌ها بالاتر رفته است. حالا ما به‌جای پنجه افکندن بر چهره مخالف، با او گفت‌وگو می‌کنیم.

مهدوی افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که تمام حقیقت نزد اوست. همه باید فروتنانه سخن بگویند و بشنوند و دادوستد معرفتی بین ما به وجود بیاید.

وی از مورد غفلت قرارگرفتن حقیقت قرآن بعد از پیامبر و به‌خصوص بعد از دوران زندگی حضرت علی (ع) اظهار تأسف کرد و گفت: افسوس بحث‌هایی که درباره خداوند، هستی و انسان وجود دارد، ذره‌ذره مورد فراموشی و جفا واقع شد و مسلمانان به‌جای آن‌که معنویت دینی و گوهر دین را دریابند و آموزه‌های اخلاقی قرآن را زنده کنند، تنها به فراگرفتن قواعد و احکام شرعی مشغول شدند و جنبه‌های قانونی و حقوقی اسلام را بزرگ‌تر کرده‌اند و در این میان جنبه‌های عرفانی، انسانی و اخلاقی قرآن، متأسفانه مورد غفلت واقع شده است.

بحران عقل، بحران اخلاق
مهدوی با اشاره به این‌که امروز تمام مسلمانان عراق، افغانستان، عربستان و ایران نماز می‌خوانند، اما در کنار پایبندی به نماز و عبادت، شاهدیم که چه اندازه میان ما بی‌اخلاقی، بدعهدی، بی‌وفایی و… رایج است، تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما، دروغ‌گفتن، تخلف، تقلب و چپاول‌کردن حقوق مردم آن هم به‌صورت علنی یک کار کاملاً عادی شده است.

وی با طرح این پرسش که چه شده‌است که این مسلمانان در عین عبادت کردن، مناسبات اخلاقی قوی و اندیشه‌های سازنده نیرومند ندارند؟ تصریح کرد: دلیل این امر آن است که ما نکات اصلی آموزه‌های دینی خودمان را فراموش کرده‌ایم. صورت بیشتر از محتوا در ذهن و روح و روان ما قرار گرفته و بسته‌بندی مهم‌تر از خود محتوا شده است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: علی (ع) به‌عنوان یک رهبر شیعه، در نهج‌البلاغه طوری سخن می‌گوید، که گویی یک مار تلخی او را به‌سختی گزیده و دارد می‌نالد از زمانه و مردم. علی (ع) در نهج‌البلاغه از دو بحران میان مسلمانان سخن می‌گوید؛ یکی بحران عقل و دیگری بحران اخلاق.

مهدوی افزود: او از مردمی گله می‌کند که آن‌قدر سرگرم هیاهوی زندگی و جاذبه‌های ظاهری شده‌اند و چنان خلافت‌خواهی، قدرت‌طلبی، شهرت‌پرستی چشم این‌ها را پرکرده که دیگر در پی افزون کردن قدرت اندیشه‌شان نیستند، از طرفی گله بعدی از مردمی است که زندگی شرمگینانه ندارند و شقاوت گناه در نظرشان ساده است.

امام علی (ع) به یارانش می‌گوید: من از شما هیاهو، تیغه شمشیر، قتل و ویرانی و سیاهی‌ لشکر نمی‌خواهم، من می‌خواهم شما در قلب من بنشینید و وجود من را تصرف کنید. آن‌ها سؤال می‌کنند چگونه؟ و علی(ع) پاسخ می‌دهد: بامعرفت و اخلاق.

نماز باید بستر تحولات بزرگ را آماده کند
مهدوی با بیان این‌که بعد از امام علی(ع) این حرف‌ها تقریباً فراموش می‌شود و دیگر آدم‌ها، مسلمانان را به میزان عقل و نرمی دلشان نمی‌سنجند افزود: قرن‌هاست که مسلمانان را با همین قواعد و احکام ظاهری می‌سنجند. غافل از این‌که نماز، رفتن به مناسک، عزاداری، حج و حتی جهاد به‌تنهایی کافی نیست، بلکه نماز باید بستر تحولات مهمی را فراهم کرده و عبادت باید موجب تغییر شخصیت انسان باشد.

او تصریح کرد: پشت تمام این آداب و مناسک راز بزرگی است و آن این است که آدمی را متحول کرده و قیمت عقل و نفس آدم را بالا ببرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بهترین آیات خداوند در توصیف دو گروه است؛ اول خردمندان و دوم کسانی‌که سینه‌های پرمهر و محبت دارند.

مهدوی با بیان این‌که طی زمان، بسیاری از آموزه‌های غلط، مثل شفاعت با مفهوم نادرست به وجود آمدند، گفت: نه‌تنها بنده به‌عنوان مسلمان بحث شفاعت را قبول دارم، بلکه حتی در تاریخ بشریت، حکیمان و فیلسوفانی مانند ارسطو معتقد بودند شما اگر می‌خواهید انسانی اخلاقی باشید، باید با یک روحی درآمیخته شوید و از او مدد بگیرید، آن‌ها اسمش را می‌گذاشتند Roal model.

وی تاکید کرد: بله شفاعت چاره‌ساز است ولی در این دنیا و این‌سوی عالم. اگر فردی در این دنیا گناه یا تخلف کرده و توبه نکند به این نیت که من فردا می‌روم عزاداری می‌کنم و آن دنیا مورد شفاعت قرار می‌گیرم، این خیال باطل است و مجوز غیراخلاقی رفتارکردن ما را صادر می‌کند.

امام زمان را بد معرفی کرده‌ایم
استاد عرفان، ضمن انتقاد از برخی آموزه‌های نادرست بیان داشت: کجا از کلام حضرت علی می‌توان چنین برداشت کرد که مردم در خواب غفلت باشند تا امامی بیاید، شمشیر بردارد، متخلفان و مجرمان را گردن بزند و بعد عدالت برقرار شود؟این آموزه‌های نادرست به انسان اجازه می‌دهد با همه ظلم‌ها کنار بیاید، با خود بگوید من کسی نیستم که جامعه را بسازم. همان‌طور که بارها گفته‌ایم از دست ما کاری برنمی‌آید و بگذاریم امام زمان خودش بیاید!

مهدوی گفت: زمانی که در مساجد و دانشگاه‌ها به مردم القا کنند که یک موجود دیگر می‌آید و برای انسان عدالت برقرار می‌کند، او نمی‌تواند زندگی‌اش را بسازد، آن انسان هرگز خلاق نمی‌شود و این‌گونه می‌شود که مسلمان به اسم شفاعت، تمرین بداخلاقی و به اسم انتظار تمرین بی‌خردی و خمودگی می‌کند.

این استاد دانشگاه ضمن اظهار تاسف از این‌که ما از امام زمان چهره‌ای ساختیم افزود: امان زمان واجد حکمت، دانش و معرفت است و با پیام می‌آید نه شمشیر. امام زمان (عج) طبیب است، باغبان جان‌هاست، امام روی فکر و جان ما تأثیر می‌گذارد و آن را نوتر می‌کند، او برای زنده کردن می‌آید. او دقیقاً همان کاری را می‌کند که حضرت علی دنبال آن بوده است، او هرگز نمی‌آید شمشیر به دست بگیرد، کار امام شمشیر به دست گرفتن نیست، کار او نفوذ در قلب‌ها، اثر بر ارواح و دلربایی کردن است.

او ادامه داد: حضرت علی می‌گوید امام مهدی اگر بیاید به انسان‌ها انگیزه اخلاقی می‌دهد، مردم با رغبت، اشتیاق و معرفت تمام، به زندگی اخلاقی رو می‌آورند. جامعه را جان درست می‌کند. عدالت را فکر و روح‌های بزرگ می‌سازد. امام زمان با پیام، قلم و چراغ می‌آید، از صلح می‌گوید و از شفقت، زیبایی، صبر، سخاوت و عشق.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.