یک خانه‌باغ در حریم سیلک با حکم قضایی تخریب شد

تخریب خانه‌باغ بنا شده در حریم سیلککاشان فردا – کم‌تر از یک‌هفته پس از نشست مشترک رئیس و کارشناسان اداره میراث فرهنگی با رئیس، دادستان و قضات کاشان، و تاکید داستان بر این‌که آثار باستانی ریشه وحیانی دارند، یک باب خانه‌باغ با وسعت ۴ هزار مترمربع که در عرصه و حریم تپه شمالی محوطه باستانی سیلک ساخته شده بود تخریب گردید.

دادستان عمومی و انقلاب کاشان در نشست مشترک مسئولین قضایی و مسئولین میراث فرهنگی کاشان، با اشاره به جایگاه شهر تاریخی کاشان نزد گردشگران خارجی تاکید کرده بود:‌ همه حوزه‌ها از میراث فرهنگی تا دستگاه‌های انتظامی و قضایی باید در ایجاد امنیت حداکثری گردشگران خارجی بکوشند، لذا در این زمینه ضابطین عام و خاص باید تحت آموزش قرار گیرند.

بیشتر بخوانیم:
+ ۱۰۰ هکتار زمین‌های سیلک از محدوده شهری کاشان خارج شد

در این نشست همچنین سیروس افضلی رئیس دادگستری کاشان تشکیل جلسات بین بخشی بین ادارات در رفع مشکلات متعارف را سودمند دانسته و یادآور شده‌بود: کاشان شهری است که با دو عنصر میراث فرهنگی و تاریخی غنی و شهر مذهبی در ایران شناخته شده است که در حوزه تاریخ و میراث با آن همه ابنیه‌ی ارزشمند به ارث رسیده از گذشتگان لازم است تا در راه حفظ و صیانت از آن‌ها بکوشیم.

وی با بیان این که در راه حفظ ارزش‌های تاریخی و فرهنگی کاشان، خلأ قانونی نداریم تصریح کرد: ابینه‌ی تاریخی کاربرد هویتی – اقتصادی و فرهنگی دارند و نهایت همت در حفظ و حراست از آنها ضروری است.

بحث تعیین و درجه‌بندی حریم‌های محوطه باستانی سیلک، سال‌ها چالش علاقه‌مندان میراث فرهنگی کاشان بود و آزادسازی بخشی از ساختمان‌ها که در این حریم‌ها بنا شده با مشکلاتی همراه بوده است.

به نظر می‌رسد این‌بار مسئولین قضایی و میراث فرهنگی عزم خود را برای تعیین دقیق عرصه و حریم و مراقبت از آن جزم کرده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.