شمال استان اصفهان، مستعدترین نقطه برای توسعه ستاره‌شناسی کشور

همایش طلیعه اختران کویرکاشان فردا – دستیار رییس سازمان فضایی در توسعه زیرساخت‌های ترویجی فضایی، شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل را به عنوان مستعدترین نقاط ایران جهت توسعه دانش ستاره شناسی در کشور دانست.

به گزارش ایرنا، سید محسن قندی شام‌گاه پنجشنبه در همایش طلیعه اختران کویر در آران و بیدگل گفت: این شهرستانها جزو بهترین نقاط برای چنین فعالیت‌هایی به شمار می‌روند و در این زمینه اقدامات خوبی از جمله ایجاد رصدخانه ملی در نیاسر کاشان و رصدگاه کویر مرنجاب آران و بیدگل در دست اقدام است.

قندی با بیان این‌که با توسعه گردشگری فضاپایه در مناطق کاشان و آران و بیدگل به توسعه اقتصادی و محروزدایی در این مناطق کمک خواهد شد تاکید کرد: حذف آلودگی‌های نوری باید در اولویت قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: این مجموعه با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، پیش‌بینی جذب 1.5 درصد گردشگر داخلی در حوزه گردشگری فضاپایه در برنامه ریزی بلندمدت را مد نظر قرار داده که می‌تواند به شکوفایی گردشگری فضاپایه منجر شود.

 آران و بیدگل به پایگاه ستاره شناسی کشور تبدیل می‌‌شود
فرماندار آران و بیدگل نیز گفت: با توجه به وسعت کویر و آسمان زیبای شب آران و بیدگل، این خطه می‌تواند به قطب رصد ستارگان در کشور تبدیل شود که در این راستا نیز راه‌اندازی دهکده نجوم در حال بررسی است.

اسماعیل بایبوردی افزود: این شهرستان با توجه به برخورداری از کویرهای مرنجاب، سنبک و سیازگه ابوزیدآباد می تواند به قطب گردشگری کویری کشور تبدیل شود.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل هم در ادامه همایش ظرفیت های این منطقه از جمله اثرهای تاریخی، کویر، کوهستان و دریاچه نمک را برشمرد و عنوان کرد: این ظرفیت ها جایگاه ویژه ای در گردشگری کشور به منطقه اختصاص داده و می تواند با برنامه ریزی به قطب ستاره شناسی تبدیل کنیم.

سید جواد ساداتی نژاد یادآور شد: ۳۵ نقطه در کشور مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت که در نهایت کاشان و آران و بیدگل جهت اجرای برنامه های رصد ستاره ها مورد تایید قرار گرفته اند.

نماینده کاشان و آران و بیدگل در مجلس کاهش آلودگی های نوری منطقه را نیز در این راستا بسیار مهم ارزیابی و تاکید کرد: حمایت مدیرعامل شرکت توانیر کشور در این زمینه می تواند مشکل را برطرف کند که برای سال ۹۸ قول های مساعدی از جانب وزارت نیرو داده شده است

منطقه کویری مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل از دیرباز یکی از مهمترین رصدگاه های کشور به شمار می رود که دوستداران ستاره شناسی و شگفتی های آسمان را از نقاط گوناگون به خود جلب می کند.

همایش طلیعه اختران کویر به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی نجوم به میزبانی فرمانداری آران و بیدگل برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.