کاشان فردا – سید محمد معتمدی (زادهٔ 2 مهر 1357)، خواننده ایرانی، از شاگردان حمیدرضا نوربخش در آواز و دانشآموخته رشته کارگردانی است. وی فراگیری آواز و ساز نی را به صورت خودآموز از نوجوانی آغاز کرد و از سال 1376 به فراگیری شیوه آواز طاهرزاده نزد حمیدرضا نوربخش رو آورد. معتمدی به دلیل علاقه به مکتب آواز اصفهان، همزمان به تمرین و الگوبرداری از آواز اساتیدی؛ چون تاج اصفهانی و ادیب خوانساری پرداخت و در این مسیر از راهنمایی کسانی چون مرحوم دکتر حسین عمومی و علیاصغر شاهزیدی استفاده کرد.
معتمدی تاکنون با گروههای متعددی همکاری کرده که از جمله آنها میتوان به گروه خورشید (مجید درخشانی)، همنوازان شیدا (محمدرضا لطفی)، ارکستر ملی ایران (فرهاد فخرالدینی)، هم آوایان (حسین علیزاده) و گروه ادیب (که خود پایهگذار آن است) اشاره کرد.
او در سال 2013 میلادی از سوی رادیو دولتی فرانسه به عنوان خواننده برگزیده سال انتخاب شد و جایزه فرانس موزیک 2013 را دریافت کرده است.
بیشتر بخوانیم:
+ ساز «محمد معتمدی» برای شهدای ایرباس ایران کوک میشود
او سابقه همکاری با ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی، گروه هم آوایان به سرپرستی حسین علیزاده، ایفای نقش در اپرای مولوی، اپرای حافظ، اپرای عاشورا، اپرای سعدی و اپرای خیام را دارد و در هر چهار اپرای مولوی، حافظ، سعدی و خیام ایفاگر نقش اصلی بود. صحنه دیدار شمس و مولانا از اپرای مولوی که در آن محمد معتمدی در نقش مولوی و همایون شجریان در نقش شمس به هنر نمایی میپردازند، از جمله موفقترین سکانسهای این اپراهای عروسکی است که با استقبال چشمگیر هنردوستان مواجه شد.
در میان خوانندگان موسیقی ایرانی معتمدی نگاه خاص و عمیق تری به نوآوری دارد؛ نگاه تازه و گاهی ساختارشکنی که او را در معرض انتقادها قرار داده و از طرفی هواداران بسیاری برای این نگاه یافته است.
گفت وگوی ایرنا را با این هنرمند بخوانید؛
نگاهی به آثار شما نشان میدهد به نوآوری نگاه ویژهای دارید. این تفکر تا کنون با مخالفت هم روبهرو بوده است؟
حرف من با مخالفان تفاوتی ندارد، من هم معتقدم موسیقی با مفهوم سنتی آن باید حفظ شود ولی اینکه انتظار داشته باشیم همه مخاطبان با این موسیقی ارتباط برقرار کنند و یک ربع پیش درآمد و یک ربع ساز و آواز گوش کنند به نظر من انتظاری غیرواقعی است. اما میتوان همان جملات ساز آوازها را با همان روند ملودیک و برگرفته از ردیف دستگاهی به صورت ملودیهایی تنظیم و تصنیف کنیم که کمی به لحاظ زمانی و رنگآمیزی و تنظیم مناسب با ذائقه مخاطب امروزی باشد.
چند سالی است در موسیقی ایرانی با ضعف ملودیسازی روبهرو هستیم و چندان شاهد خلق ملودیهای ماندگار نیستیم، این ضعف را میپذیرید یا آن را یک جریان در هنر اجتماعی میبینید؟
این حرف را قبول دارم. اما مطلق نیست، امروز هم ملودینویسهای خوب داریم. اما هنرمندان جوان ما امروزه رسانه متمرکزی برای نشر آثار موسیقی ندارند. این هنرمندان باید با صفحات شخصی خود با موسیقیهایی رقابت کنند که قدرت چندانی ندارند؛ اما از رسانههای قدرتمندی پخش میشوند.
بیشتر بخوانیم:
+ معتمدی برای مخاطب حرمت و احترام قائل است
در انتشار آثار خود از فضای مجازی بهره زیادی میبرید. این روش با توجه به رعایت نشدن قانون کپی رایت به اقتصاد موسیقی ضربه میزند.
بیشتر سعی کردم با توجه به موقعیت شخصی خود کار را پیش ببرم، فضای حاکم بر موسیقی و تهیهکنندگی در این چند سال از من حمایتی نکرد. تلاش کردم آثارم را به هر شکل به گوش مخاطبانم برسانم. اما تا زمانی که قانون کپی رایت به صورت رسمی تدوین و تصویب نشود نمیتوان نگاه اقتصادی به این جریان داشت. سعی کردم آثارم را آزاد در اختیار مخاطبان قرار دهم، آنها را محدود به خرید اینترنتی نکنم و خودم هم چشمداشتی به درآمد از این طریق نداشته باشم. نگاه اقتصادی و درآمد خود را منوط به برپایی کنسرت کنم.
خود را هنرمندی میدانید که چندان از حمایت تهیهکنندگان برخوردار نبود، علت این نبود ارتباط را چه میدانید؟
وقتی وارد عرصه موسیقی شدم در جامعه برنامهریزیهایی برای ظهور و مطرح شدن ستارهها شده بود. من که جوان بودم و بدون حامی و از کاشان به تهران آمده بودم، جایی در این برنامههای از قبل تدوین شده نداشتم. به همین دلیل همیشه در مسیر هنری خود با مخالفتها و کارشکنیهایی روبهرو بودم و در تمام این مدت سعی در غلبه بر این موانع داشتم.