پیر اندر خشت می‌بیند همه

کاشان فردا – پایگاه خبری کاشان نیوز، یادداشتی منتشر کرده است به قلم مهدی آریا که مضمون آن ایراد به میانگین سنی اعضای شورای شهر کاشان، و لزوم جوان‌‌گرایی در این پارلمان شهری است.

همه دلایلی که این یادداشت و (کلا آن‌ها که بر طبل جوان‌گرایی می‌کوبند) برای لزوم جوان‌گرایی مطرح کرده، قابل اثبات برای نفی جوان‌گرایی است.

نخست این‌که بیش از نیمی از مشکلات این کشور از جوان‌گرایی است. خیلی از مسئولیت‌های مهم در ابتدای انقلاب بر عهده جوان‌ها گذاشته شد. جوان‌هایی که بعد از ۴۰ سال از انقلاب، وارد میان‌سالی می‌شوند و تازه متوجه می‌شوند که چه اندازه در امر و نهی و مدیریت‌ِشان خطا داشتند. چرا؟ چون خام بودند و بی‌تجربه. به قول مولوی:
آنچ بیند آن جوان در آینه
پیر اندر خشت می‌بیند همه

دوم؛ اعضای شورای شهر انتصابی نیستند، انتخابی هستند. همین‌که جوان‌ها با وجود این‌که جمعیت‌شان از پیرها بیشتر است و رای بیشتری دارند، اما قدرت «سامان‌دهی» این رای را ندارند، بنابراین نمی‌توانند نمایند‌گانی هم‌سن و سال خود به شورا بفرستند، خود آفتابی است دلیل آفتاب که «جوان‌گرایی» همه‌جا خوب نیست.

سوم؛ شورای شهر یک نهاد «مشورتی» است و از زمان‌های قدیم رسم بر این بوده که با «ریش‌سفیدان» و «گیس‌سفیدان» مشورت می‌‌کرده‌اند نه با «چشم‌سفید‌ها».
امور شهری را باید آدم‌های «دنیاگشته و دنیادیده» طراحی کنند، و آدم‌های چابک و جوان اجرا. البته در مرحله اجرا هم باید کارها تحت نظارت دنیا‌گشته‌ها و دنیادیده‌ها باشد.

چهارم؛ یک نظام مدیریتی موفق در دنیا مثال بزنید که نتیجه «مدیریت جوان» باشد. لطفا به چند عضو جوان در پارلمان‌های کشورهای موفق اروپایی و یکی دو وزیر جوان در کابینه‌های این کشورها اشاره نکنید، این‌ها «استثنا» هستند. قاعده نشان دهید.

پنجم؛ من یک نمونه موفق از مدیریت دنیادیده و دنیاگشته مثال می‌زنم که می‌شود به عنوان یک «الگوی مدیریتی» در دانشگاه‌ها تدریس کرد. الگویی که «مدیریت جوان» آن‌را تخریب کرد. خرابه‌هایش را می‌توانید روبه‌روی سینمای کاشان ببینید و اگر مدل مدیریتش را هم خواستید، این یادداشت را بخوانید.

مجلس شورای اسلامی اگر به جای طرح منع بکارگیری بازنشستگان، طرح منبع بکارگیری یک آدم صاحب پست در پستی دیگر (ابوالمشاغل) را مصوب می‌کرد، فرصت‌های بیشمار شغلی آزاد و برای جویندگان کار،‌هم شغل فراهم، و در آینده نیز از اتلاف سرمایه‌های بی‌شماری جلوگیری می‌شد.

بگذریم که همین طرح هم با کلی تبصره و ماده‌واحده به قول اهل فن «سالبه به انتفاع موضوع» شد.

منبع: کانال کاشان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.