گزارشی از هجوم ناگهانی ملخ‌ها به مراتع کاشان نداشتیم

حسین خادمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشانکاشان فردا – رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان گفت: وضعیت مطلوب مراتع یکی از دلایل زیادشدن حشراتی از جمله ملخ در کاشان است، اما گزارشی از هجوم ناگهانی ملخ‌ها به مراتع و عرصه‌های کشاورزی نداشتیم.

حسین خادمی در گفت‌و‌گو با مهر، با بیان این‌که بارندگی‌های امسال نسبت به سال قبل در وضعیت بهتری بوده است، اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های اخیر، منطقه کاشان از نظر رویش مرتع در وضعیت مطلوبی قرار گرفته است و یکی از دلایل زیادشدن حشراتی از جمله ملخ و پروانه به دلیل همین وضعیت است.

وی خاطنشان کرد: طبیعت در درون خود پرندگانی مثل شاهین کوچک دارد که آفتی همچون ملخ را نابود می‌کند. ۹۵ درصد آفات توسط طبیعت از بین می‌رود و  باید توجه خود را به رأس زنجیره غذایی معطوف کنیم.

خادمی تاکید کرد: در مورد بیماری سالک نیز همین موضوع صادق است و زمانی که پرنده از بین‌برنده حشره سالک را از بین بردیم این بیماری رشد قابل توجهی پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه هزینه‌های درمانی ما با بی‌توجهی به از بین برندگان آفات طبیعی افزایش پیدا می‌کند، گفت: عقرب‌ نیز از بین‌برنده آفت ملخ است در حالی که متأسفانه عقرب‌گیری تازگی در منطقه کاشان افزایش پیدا کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان تاکید کرد: با وجود زیادشدن ملخ در مراتع، اما خوشبختانه گزارشی از هجوم ناگهانی ملخ‌ها به عرصه‌های کشاورزی کاشان و مراتع گزارش نشده است.

خادمی ضمن اشاره به اقدامات پیشگیرانه در خصوص دفع آفات اظهار داشت: اقدامات ویژه‌ای از جمله استفاده از سموم آفات در اختیار باغداران قرار گرفته است اما عدم توجه به حفاظت از شاهین و عقرب و مابقی حیات وحش به عنوان از بین برندگان طبیعی آفات موجب می‌شود تا احتمال هجوم ملخ‌ها بیش از پیش تقویت شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.