کویر آران و بیدگل مالچ‌پاشی می‌شود

کویرهای آران و بیدگل مالچ‌پاشی می‌شودکاشان فردا – فرماندار آران و بیدگل گفت: امسال برای تثبیت شن‌های روان، عملیات گسترده مالچ‌پاشی در این شهرستان انجام خواهد شد.

اسماعیل بایبوردی چهارشنبه به ایرنا، گفت: موافقت مقام معظم رهبری با برداشت ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی جهت اجرای طرح‌های مبارزه با بیابانزایی در کشور را یادآور شد و افزود: امسال ۴۰۰ میلیارد ریال برای عملیات مالچ پاشی در آران و بیدگل اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانیم:
+ خسارت طوفان شن به برق آران و بیدگل
+ بحران ریزگرد اصفهان، نیازمند نگاهی فرامنطقه‌ای

وی با اشاره به ضرورت اجرایاین  طرح‌ها گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اعلام کرده که در ازای تخصیص هر میزان از بودجه تملک دارایی‌ها برای طرح بیابانزدایی، به همان میزان بودجه از منابع ملی به این امر تخصیص داده خواهد شد.

فرماندار آران و بیدگل اضافه کرد: مهمترین فعالیت بیابان‌زدایی این شهرستان در سال‌های گذشته مالچ‌پاشی، بذرکاری، نهال‌کاری و قلمه‌کاری بوده که نتیجه آن ایجاد ۱۲۰ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت تاغ و سایر گونه‌های بیابانی در این منطقه ۱۰۰ درصد کویری و ماسه‌ای است.

وی عنوان کرد: اجرای طرح‌های نهال‌کاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل از سال ۸۵ در کانون‌های بحران منطقه شمال نصرآباد متمرکز و تا کنون نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ هکتار از کانوهای بحران این منطقه به جنگل دست کاشت تبدیل شده است.

بایبوردی ادامه داد: براساس مطالعات صورت گرفته، شهرستان آران و بیدگل دارای ۱۰۶ هزار هکتار کانون بحران درجه ۲ و ۳ فرسایش بادی است که این امر ضرورت اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و تثبیت ماسه‌های روان در سال‌های آتی را ضروری می‌نماید.

شهرستان ۱۰۳ هزار نفری آران و بیدگل با مساحت ۶۱۰ هزار هکتار نزدیک به ۳۵ درصد از تاغ‌زارهای استان اصفهان را در خود جای داده است.

مساحت عرصه‌های بیابانی این شهرستان ۲۷۸ هزار هکتار و مهمترین پدیده زمین ریخت‌شناسی آن، وجود نوار ریگ‌بلند به طول ۹۰ کیلومتر با مساحت نزدیک به ۱۱۲ هزار هکتار است که در اولویت طرح‌های بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان قرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.