چاره‌ای جز تغییر الگوی مصرف آب در منطقه نیست

اسماعیل بایبوردی فرماندار شهرستان آران و بیدگلکاشان فردا – فرماندار آران و بیدگل تاکید کرد: تغییر شیوه‌های مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و آشامیدنی این شهرستان ضروری است.

اسماعیل بایبوردی به ایرنا گفت: بخش کشاورزی آران و بیدگل هم‌اکنون ۸۷ درصد، صنعت ۶ درصد، خانگی ۶ درصد و فضای سبز یک درصد مصرف منابع آبی این شهرستان را به خود اختصاص داده‌است.

بایبوردی سرانه آب مصرفی در کشورهای پیشرفته را ۱۲۰ لیتر در شبانه‌روز برشمرد و بیان کرد: این  نرخ در ایران ۲۵۰ لیتر است که نشان می‌دهد مصرف آب همچنان به فرهنگ‌سازی بیشتری نیاز دارد.

وی با تاکید بر این‌که ترویج کشت گل‌خانه‌ای، یکی از راه‌کارهای کاهش مصرف آب منطقه است تصریح کرد: کشاورزان شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل باید هر چه زودتر به سوی تغییر الگوی کشت هدایت شوند و محصولات کم‌آب‌بر را جایگزین سایر تولیدات خود کنند.

رئیس شورای حفاظت منابع آب آران و بیدگل افزود: باید با شناخت درست همه مسائل حوزه آب منطقه، سند راهبردی منابع آبی در بخش‌های مرتبط با آب آشامیدنی، صنعتی، خدماتی و فضای سبز را با استفاده از دیدگاه نخبگان، کارشناسان و دانشگاهیان تهیه و تدوین کنیم.

بایبوردی تاکید کرد: باید در تعیین اولویت‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و انجام امور مربوط به مدیریت مصرف آب در بخش‌های گوناگون چنان اقدام شود که در کنار حفاظت از منابع، کمترین آسیب به بهره‌برداران به ویژه در بخش صنعت و اشتغال وارد آید.

با توجه به بررسی‌های وزارت نیرو، حجم آب قابل برنامه‌ریزی کشاورزی در آران و بیدگل بازنگری شده و ضریب تعدیل پروانه بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی از ۲۸.۵ درصد به ۲۲.۶ درصد کاهش یافته که با توجه به ضریب جدید، پروانه چاه‌های کشاورزی این شهرستان ۶ درصد افزایش خواهد یافت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.