پژوهشکده اسانس برای بهره‌وری بهینه به باغداران و گلکاران مشاوره علمی می‌دهد

دکتر مریم اخباری رئیس پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشانرئیس پژوهش‌کده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان گفت: به کمک علم و فناوری می‌توان کشت و صنعت گل محمدی را ارتقاء بخشید و این پژوهشکده آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای و نظارتی به باغداران و گلکاران جهت افزایش بهره‌وری محصولات آن‌هاست.

به گزارش تارنمای این دانشگاه، مریم اخباری افزود: کشت و صنعت گل محمدی در ایران هنوز بر پایه روش و دانسته‌های تجربی است و علم مدرن و دانش روز دنیا در این صنعت ورود نکرده است. این دانسته‌ها اگرچه بسیار ارزشمند است، اما اگر به ابزار علم مدرن مجهز نشود محکوم به فناست.

اخباری تاکید کرد: به طور قطع با ورود علم و فناوری روز دنیا به این حوزه، ایجاد تحولی بزرگ در تولیدات، اقتصاد و بازار گل محمدی و فرآورده‌های آن در ایران مورد انتظار است.

وی با بیان این‌که ورود رقبا در هر عرصه‌ای نه تنها تهدید نیست بلکه فرصت است، افزود: تولید گلاب خوراکی توسط چین با توجه به هزینه بالای حمل و نقل نمی‌تواند تهدیدی برای کاشان در بازار داخلی محسوب شود مگر این که تولیدکنندگان منطقه از نظر کیفی ضعیف عمل کنند.

بیشتر بخوانیم:
+ بازدید متخصصان اتریشی از پژوهشکده اسانس‌های طبیعی قمصر
+ دبیرخانه انجمن‌های گیاهان دارویی در پژوهشکده اسانس قمصر

رئیس پژوهش‌کده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان خاطرنشان ساخت: اگر تولیدکنندگان در صنعت گلاب، پابه‌پای نیاز مشتری سعی در ارتقاء کیفیت محصولات خود داشته باشند و در بسته‌بندی و توزیع نیز سلیقه مشتری را لحاظ کنند، بعید است رقبای خارجی بتوانند در بازار داخلی ایران حرفی برای گفتن داشته باشند.

اخباری گفت: پژوهشکده علاوه بر ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه تولید در سال‌های گذشته، اخیرا با ارائه خدمات آزمایشگاهی کنترل کیفی در حوزه گلاب، اسانس و عرقیات گیاهی، و پشتیبانی و مشاوره در خصوص ارتقاء کیفیت محصولات در خدمت صنعت و تولیدکنندگان در این حوزه و همچنین با استفاده از متخصصین مجرب آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای و نظارتی به باغداران و گلکاران در جهت افزایش بهره‌وری و صرفه اقتصادی در کشت و صنعت گل محمدی است.

وی اعلام کرد: دومین کنفرانس بین‌المللی گل محمدی با همکاری اتحادیه انجمن‌های گیاهان دارویی کشور آبان‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.