راه‌یابی سه اثر عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان به موزه گوبیوی ایتالیا

راه‌یابی سه اثر دکتر عباس اکبری عضو هیات علمی دانشگاه کاشان به موزه سفال گوبیوی ایتالیاکاشان فردا – سه اثر «عباس اکبری» عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان به موزه سفال گوبیوی ایتالیا راه یافت.

عباس اکبری گفت: شهر گوبیوی ایتالیا به همان میزان که به داشتن بافت معماری و سنت‌های فرهنگی و هنری ایتالیایی مشهور است، دارای شهرت جهانی در خصوص تولید سفال فلزفام است.

وی با بیان این‌که سنت‌های هنری اسلامی به‌ویژه دست‌آوردهای فنی سفال‌گران مسلمان از طریق اسپانیا به ایتالیا و به‌ویژه شهرهای دروتا و گوبیو انتقال یافت، افزود: به همین دلیل سفال‌گران این شهر کسب دانش فنی ساخت این سفال‌ها را هدیه‌ای از جهان اسلام می‌دانند.

بیشتر بخوانیم:
+ رونمایی از «کیش، آسمان روی زمین» اثر عباس اکبری
+ نمایش آثار سفال عباس اکبری در نمایش‌گاه «۵ کشور، یکی چشم‌انداز» ایتالیا

عضو هیئت علمی دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان خاطرنشان کرد: مسئولین این شهر بر اساس اهمیت تاریخ سفال‌گری شهر و همچنین اهمیت مراسم‌های آیینی مرتبط با این هنر به ویژه مراسم آیینی شمع، اقدام به تاسیس موزه‌ای کرده‌اند که در آن سالانه با گزینش سفال‌گرانی از نقاط مختلف ایتالیا و جهان تعداد سه اثر از هر هنرمند را به مجموعه این موزه اضافه می‌کنند.

اکبری که امسال از ایران به همراه دو هنرمند دیگر منتخبین این موزه بوده است افزود: آثاری که در این نمایش‌گاه ارائه کردم بر اساس فرم‌های صراحی‌های سده‌های میانه اسلامی کاشان و با لعاب فلز‌فام و بداهه‌نویسی‌های خوشنویسی تزیین شده بود که به صورت دائم در این موزه به نمایش گذاشته شد.

این موزه اکنون با گذشت چند سال و گنجینه خود در خصوص این سفال‌ها یکی از جاذبه‌های مهم فرهنگی شهر گوبیو است.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.