بهزیستی تلاش می‌کند با کشف ژن از معلولیت پیشگیری کند

دکتر مجید رضازاده معاون توسعه پیش‌گیری سازمان بهزیستیکاشان فردا – معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: با اتمام غربال‌گری یک میلیون و 450 هزار معلول ژنتیکی موجود تا سه سال آینده، از معلولیت ژنتیکی در کشور جلوگیری خواهد شد.

به گزارش کاشان آنلاین، دکتر مجید رضازاده که صبح سه‌شنبه به منظور حضور در ویژه‌برنامه‌های هفته بهزیستی در کاشان به سر می‌برد با اعلام این مطلب یادآور شد: سازمان بهزیستی قصد دارد با غربال‌گری روی جامعه هدف بهزیستی ژن و عامل معلول و معیوب بیماری آن‌ها را کشف و با ایجاد بانک اطلاعاتی از بروز این معلولیت در این خانواده‌ها جلوگیری کند.

وی یادآور شد: ما هم‌اکنون با خانواده هایی مواجهیم که بعضی از آن‌ها پنج، چهار و یا سه معلول دارند. بنابراین اگر بتوانیم با همان تولد اول معلول در خانواده ژن معلولیت را شناسایی کنیم خواهیم توانست تا حد زیادی از ایجاد این نوع معلولیت‌ها پیشگیری کنیم.

رضازاده تاکید کرد: بر اساس بخشنامه هر کسی که قرار است به جرگه مددجویان سازمان بهزیستی اضافه و کارت معلولیت دریافت کند، قبل از آن باید تحت مشاوره ژنتیک قرار گیرد و اگر نیازی احساس شد، علت معلولیت و ژن معلولیت او با آزمایش شناسایی شود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: ما هم اکنون 275 مرکز مشاوره زنتیک و بیش از 2500 پزشک آموزش‌دیده داریم که در سال گذشته طبق آمار 205 هزار نفر معلول تحت مشاوره، آزمایش و غربال‌گری قرار گرفتند و پس از مشاوره از تولد 1382 انسان معلول پیش از تولد پیشگیری شد.

وی همچنین با اشاره به شیوع یک نابینایی از نوع «آرپی» در کاشان که آمار مبتلایان به آن در کاشان بالاتر از استاندارد جهانی است افزود: این نوع نابینایی که ظاهرأ ریشه در ازدواج‌های فامیلی دارد، ممکن است در کودکی علامتی نداشته باشد، اما در سن بالا خود را نشان دهد، لیکن تلاش ما در این است تا با غربال‌گری و آزمایش بتوانیم از شیوع این بیماری جلوگیری کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.