کاشان در زلزله ۱۱۹۸به‌طور کامل ویران و در ۹ سال از نو ساخته شد

نشست هفتگی نقد کتاب و زلزله کاشانکاشان فردا ـ معضل شهرکُشی، موضوعی بود که در نشست نقد کتاب «شهر از نو» به آن پرداخته شد.

به گزارش خبرآنلاین، این کتاب با عنوان فرعی «شهرها با کدام روایت از پس فاجعه برمی‌آیند» هشت مقاله و نویسندگان مختلفی دارد و نوید پورمحمدرضا آن را ترجمه کرده و اخیرا به همت نشر اطراف منتشر شده است.

در این نشست «محمد بهشتی» گفت: «این کتاب به موضوعی می‌پردازد که کمتر بهش پرداخته شده است. تقریبا هر پنج شش سال یک بار در یکی از شهرهای ایران زلزله می‌آید.‌ با وقوع هر زمین‌لرزه موضوع امداد و نجات و کمک‌رسانی به ذهن همه می‌آید و تا حد کمی هم به بازسازی پرداخته می‌شود و بعد کلا موضوع فراموش می‌شود. مثل بم و رودبار و سر پل ذهاب و… اما این کتاب فتح‌باب باارزشی است و می‌تواند جامعه‌شناسان و روان‌شناسان و همه‌ کسانی را که با روایت سروکار دارند به این حوزه فرا بخواند.»

رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اوضاع جغرافیایی کشورمان گفت: «در سال ۱۱۹۸ در شرایطی که حکومت زندیه شرایط ناپایداری داشت، زلزله‌ای در کاشان آمد و این شهر با خاک یکسان شد اما در ۹ سال شهر کاشان بازسازی ‌شد. حکومت مرکزی در موقعیتی نبوده که از ویرانی و فاجعه‌ کاشان باخبر شود. بنابراین این شهر بدون اتکا به حکومت مرکزی و با توان مردمی دوباره احیا ‌شده است. در سال ۱۳۵۳ هم شبیه چنین اتفاقی در شهر تون ‌افتاد و بعد شهر فردوس برای اسکان زلزله‌زدگان ساخته ‌شد.»

بهشتی با ذکر تجربه‌ای از فاجعه‌ زلزله‌ بم گفت: «هنگام زلزله‌ بم تصمیم گرفتیم ارگ بم را به پناهگاهی برای التیام زخم مصیبت‌دیدگان تبدیل کنیم. فعالیت‌هایمان را در ارگ گسترش دادیم. در اولین اقدام سکویی چوبی به طول یک کیلومتر در ارگ ساخته شد و رویدادهای متنوعی را در ارگ تعریف کردیم. در مدت کوتاهی، ارگ بم پناهگاه عاطفی آدم‌های غصه‌دار شهر شد. هیئت‌های عزاداری به ارگ بم می‌آمدند. عروس‌ها و دامادها حتما سری به ارگ می‌زدند. با ارگ بم پرچم شهر بم به اهتزاز درآمد و نام بم در دنیا پیچید.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.