مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ایی در باغ‌های کاشان

مگس آفت ميوه مديترانه‌ايکاشان فردا _ مدیر جهاد کشاورزی کاشان بر لزوم مقابله با آفت مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های این شهرستان تاکید کرد و گفت: امسال طرح عقیم‌سازی حشرات این آفت برای نخستین‌بار در استان اصفهان اجرا می‌شود.

مجید کافی‌زاده در گفت‌وگو با ایمنا با بیان این‌که آفت مگس میوه مدیترانه‌ایی حدود یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار از باغ‌های انار، انجیر، قیصی و گوجه‌سبز این شهرستان را تهدید می‌کند، اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش این آفت وجود زمستان‌های گرم و ملایم و بدون یخ‌بندان‌های متوالی است.

وی عنوان کرد: طعمه‌پاشی و نصب تله‌های حاوی مایع سراتراب در باغات برای شکار انبوه این حشرات تاثیر زیادی در کاهش جمعیت و جلوگیری از خسارات داشت، اما به دلیل هزینه زیاد از دستور کار خارج شد.

بیشتر بخوانیم:
+ بازدید از عملیات مبارزه با مگس مدیترانه‌ای در باغات فین

مدیر جهاد کشاورزی کاشان با بیان اینکه منشا ورود آفت میوه مدیترانه‌ایی نامعلوم است، خاطرنشان کرد: این آفت جزء آفات قرنطینه‌ایی است و از سال ۹۴ در باغ‌های کاشان مشاهده شد و تا کنون ۳۰۰ گونه گیاهی میزبان آن بوده و اگر پیشگیری و آموزش‌های لازم انجام نشود خسارت‌های فراوانی به همراه خواهد داشت.

کافی‌زاده با اشاره به اجرای طرح عقیم‌سازی آفت مگس مدیترانه‌ایی و مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیکی با آن، تصریح کرد: این طرح امسال برای نخستین‌بار در استان اصفهان به صورت آزمایشی در ۱۲ هکتار از باغات روستاهای مسلم‌آباد و حسین‌آباد بخش قمصر اجرا می‌شود.

وی گفت: محققان پژوهشکده کشاورزی هسته‌ایی کرج پس از پرورش حشره، شفیره مگس مدیترانه‌ایی را تحت اشعه گاما عقیم و نابارور می‌کنند و شفیره عقیم‌شده به صورت هفتگی در باغات رهاسازی می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی کاشان تأکید کرد: رعایت مسائل قرنطینه‌ای مانند جابه‌جا نکردن میوه‌های آلوده از باغ‌های آلوده توسط باغ‌داران در کاهش آلودگی و جلوگیری از خسارات بسیار تاثیرگذار است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.