بخشی از سازه آبی پایاب مسجد جامع نوش‌آباد تخریب شد

کاشان فردا – بخشی از سازه‌های آبی پایاب مسجد جامع نوش‌آباد با قدمت سلجوقی در کنار شهر زیرزمینی نوش‌آباد، به علت گودبرداری عمیق با لودر تخریب شد.

مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر نوش‌آباد به پایگاه خبری اهل کاشانم گفت:  به دلیل گودبرداری با لودر به عمق ۸ تا ۱۰ متر در همسایگی پایاب و وردی شماره یک شهر زیرزمینی نوش‌آباد، بخشی از این سیستم پیچیده آب‌رسانی فروریخت.

عباس غمخوار افزود: برای ساخت سازه‌ای چندطبقه با هدف توسعه حسینیه محله ده بالا نوش‌آباد، به عمق حدود ۱۰ متر در مساحت ۳۰۰ متر گودبرداری شده است که ساخت این بنا تهدید جدی برای شهر زیرزمینی نوش‌آباد خواهد بود و سنگینی این سازه بتنی با وزن زیاد تخریب‌های احتمالی را در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانیم:
+ کشف روش آب‌رسانی دوره میانه اسلامی در شهر زیرزمینی نوش‌آباد

وی در ادامه گفت: شهرداری نوش‌آباد و اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل می‌گویند برای گودبرداری هیچ‌گونه مجوز و استعلامی از آن‌ها گرفته نشده است، ولی چگونه ممکن است که چندین روز در کنار سه اثر ملی، حفاری و گودبرداری بدون هیچ نظارتی انجام شود؟

وی تصریح کرد: پایاب مسجد جامع به عنوان یک سازه آبی منحصربه‌فرد با لوله‌های سفالی با قطر ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر است که آب را به خانه‌های اطراف شهر زیرزمینی نوش‌آباد هدایت می‌کرده است.

غمخوار با تاکید بر حفظ و مراقبت از این سازه آبی خاطرنشان کرد: قرار است با ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی، سازه‌های آبی شهر نوش‌آباد در کنار سایت‌موزه شهرزیرزمینی، به موزه آب تبدیل شوند.

شهر زیرزمینی نوش‌آباد یکی از پربازدیدترین آثار تاریخی منطقه فرهنگی کاشان و آران و بیدگل است که هر ساله پس از باغ فین کاشان آمار بالاترین بازدید گردش‌گر را در منطقه به نام خود ثبت می‌کند.


گودبرداری عمیق در کنار مسجد جامع نوش‌آباد که به تخریب پایاب تاریخی این شهر منجر شد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.