فرونشست دارد کاشان را می‌بلعد

فروچالهکاشان فردا – وبلاگ انوش‌زاد با انتشار تصاویری از پدیده فرونشست در فاصله دو روستای یزدل و طاهر‌آباد، از افزایش میزان این فروچاله و فرونشست‌ها در مناطق مختلف دشت کاشان اطلاع داد.

سید محمد علوی نوشت: «همانطور که در عکس‌ها ملاحظه می‌کنید چاله‌های بزرگی بین یزدل و طاهرآباد ایجاد شده. به این پدیده «فرونشست» زمین می‌گویند.

فرونشست زمین در اثر بردداشت بی‌رویه آب ایجاد شده، خالی‌شدن سفره‌ها و مخازن زیرزمینی و تخریب آن باعث می‌شود زمین نشست پیدا کند. پدیده ای که به قول کارشناسان جبران‌ناپذیر است.
نام دیگرش زلزله خاموش است. اگر به شهرها برسد خطرناک می‌شود.»

فرونشست در دشت کاشان
وی در ادامه پرسیده: «نمی‌دانم مسئولین این فرونشست گسترده را دیده‌اند یا نه. این پدیده در کنار قلعه فخرآباد نوش‌آباد هم شروع شده ولی چیزی که اینجا دیدم بیشتر است. به طوری که پل تازه‌ساز را شکسته و رو به طاهرآباد در حرکت است.»

استفاده بی‌رویه از منابع سفره‌های آب زیرزمینی باعث عمق دسترسی به آب از یکطرف و خالی‌شدن لایه‌های آبی در سطوح زیرین و فرونشست زمین در سطح است که همانطور که اشاره شد زلزله خاموش نامیده می‌شود. اما تفاوت این زلزلزله با زلزله‌های معمول این‌است که می‌توان با محدودیت مصرف آب دستکم از همین‌جا جلو آن‌را گرفت.

بی‌توجهی به این‌ پدیده و دیگر عوارض بحران باعث می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور نه تنها آبی برای نوشیدن هم نباشد، بلکه فروچاله‌ها شهر را ببلعند.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیمhttps://www.instagram.com/kashanefarda.ir
کاشان فردا را در تلگرام دنبال کنیم:          https://t.me/Kashanefarda

فرونشست در دشت کاشان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.