مصرف منطقی دارو از ضروری‌ترین موارد اصلاح الگوی مصرف

کاشان فردا – مدیر سرپرستی بیمه سلامت شمال استان اصفهان تاکید کرد: یکی از ضروری‌ترین موارد اصلاح الگوی مصرف در کشور، مصرف منطقی دارو است.

دکتر مسلم آشوری مدیر سرپرستی بیمه سلامت شمال استان اصفهانبه گزارش پورتال خبری کاشان دکتر مسلم آشوری مفهوم مصرف منطقی دارو را یکی از اصول هشت‌گانه مراقبت‌های بهداشتی اولیه عنوان و اعلام کرد: براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت تجویز داروی مناسب برای بیمار باید بر اساس وضعیت بالینی فرد، با دوز و در طول مدت مناسب باشد به طوری که کمترین هزینه ممکن به بیمار و جامعه تحمیل شود.

بیشتر بخوانیم:
+ آغاز نوشتن نسخه‌های الکترونیکی در کاشان

وی تصریح کرد: این امر در صورتی محقق خواهد شد که مراحل تجویز دارو شامل تشخیص بیماری، تعیین درمان موثر و ایمن، انتخاب داروی مناسب، دوز و طول دوره درمان، دادن اطلاعات لازم به بیمار، و ارزیابی پاسخ بیمار به درمان مورد توجه قرار گیرد.

دکتر آشوری خاطرنشان ساخت: از آنجایی که داروها درصد زیادی از منابع را در سازمان‌های بیمه به خود اختصاص می‌دهند، تجویز منطقی توسط پزشکان محترم و مصرف بهینه آن‌ها ضروری است.

معاون مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با بیان این‌که بیش از 50 درصد داروهای تجویز‌شده در سراسرجهان به صورت نادرست تجویز می‌شود تصریح کرد: مصرف منطقی دارو به معنای تجویز صحیح دارو با شناخت صحیح علائم و نشانه‌های بیماری است.

دکتر آشوری گفت: استفاده غیرمنطقی از داروها می‌تواند در افزایش مرگ‌ومیر به ویژه در کودکان (در اثر عفونت‌ها) و افراد مبتلا به بیماری‌های فشارخون بالا و دیابت و … تاثیرگذار باشد و باعث اتلاف منابع، افزایش هزینه‌های تحمیلی به بیماران و بروز واکنش‌های جانبی به داروها شود.

وی یادآور شد: اگر پزشک احساس کند که با بیمار مدام سروکار دارد تا درمان کامل شود باید اطمینان بین پزشک و بیمار بوجود آید و نیاز نیست خیلی از تشخیص‌ها با درمان دارویی باشد. ارتباط موثر بین پزشک و بیمار نیازمند وقت مناسب است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.