توصیه‌های ایمنی برای مراسم‌ها و اماکن برگزاری سوگ‌واری محرم

توصیه‌های ایمنی برای مراسم‌ها و اماکن برگزاری سوگ‌واری محرمکاشان فردا – سازمان آتش‌نشانی و خدمات عمومی شهرداری کاشان برای برگزاری مراسم‌های سوگ‌واری ایام محرم با ضریب امنیت بالا رعایت موارد زیر را به عزاداران و متولیان هیئت‌های مذهبی توصیه کرد:

1- مساجد یا حسینیه‌های با جمعیت زیر 500 نفر حداقل دارای دو دسترسی و درب خروج مناسب باشند. حداقل عرض دسترسی‌های خروجی 1.5 متر باشد.

2- در صورتی که افراد حاضر در مساجد و تکایا بین 500 تا 1000 نفر باشند، حداقل راه‌های خروج باید باید سه باب در نظر گرفته شود. حدافل دسترسی‌های خروجی هم  2 متر باشد.

3- در مساجد و تکایایی که بیش از یک هزار نفر سوگ‌وار در خود جای می‌دهد، باید حداقل چهار راه خروج در نظر گرفته شود. به ازای افزایش ظرفیت برای هر 200 نفر یک درب خروجی اضافه گردد.

4- از آذین‌بندی و یا بستن درها خروجی مساجد و تکایا جدا خودداری شود.

5- نصب برچسب و یا تابلو خروج و راهنمایی خروح و راهنمای خروح در نقاط مختلف مساجد و تکایا و حسینیه‌ها الزامی است تا ذر مواقع اضطراری و بروز آتش و حوادث افراد را به معبر عمومی مناسب راهنمایی نمایند.

6- جهت کلیه بازشوهای درب‌های خروج باید به سمت معابر خروجی باشد و به هیچ عنوان به سمت داخل مساجد یا حسینیه‌ها باز نشود.

7- استقرار خاموش‌کننده‌های دستی و چرخ‌دار در محیط مساجد، حسینیه‌ها و تکایا با توحه به وسعت آن در فاصله هر 13 متر در محل‌هایی که کاملا قابل رویت و دسترسی و در ارتفاع 1.20 از کف باشد الزامی است.

8- با توجه به این‌که در صورت حوادث احتمالی حجم زیاد جمعیت در زمان کوتاهی باید تخلیه شوند و از مکان حادثه دور شوند، حتی‌الامکان باید درهای خروجی با عرض زیاد ایجاد شود تا در هنگام تخلیه برای افراد امکان تخلیه ایمن فراهم باشد.

9- در فضاهای دارای طبقات بیشتر از یک طبقه وجود پله اضطراری علاوه بر پله‌های اصلی الزامی است تا در مواقع حادثه تخلیه طبقات به راحتی صورت گیرد.

10- ایجاد شبکه آبرسانی آتش‌نشانی در مساجد و حسینیه‌ها ضروری بوده که بایستی به نحوی طراحی و نصب گردد که امکان پوشش‌دهی لازم را به کلیه نقاط داشته، ظرفیت مخازن آن با توحه به فاصله ایستگاه آتش‌نشانی محل تعیین و حداقل برای مدت زمان 15 ذقیقه در نظر گرفته شود.

11- نصب سیستم اعلام آتش اتوماتیک در مساجد و حسینیه‌ها الزامی است.

12- تمامی تکایا و مساجد نگهبان (صبح و شب) داشته باشند. همچنین نگهبانان از افراد مطمئن و آموزش‌دیده انتخاب شوند.

13- به مجرد اتمام برنامه‌ها و تخلیه افراد از محل تکایا و مساجد، نگهبانان ضمن بازدید از داخل و جوانب بیرونی محل، برق را از تابلو اصلی و شیر اصلی گاز قطع نموده و در طول نگهبانی تمامی ورود و خروج‌ها را کنترل و ثبت نمایند.

14- در صورت بروز آتش‌سوزی توصیه می‌گردد ضمن حفظ خونسردی بلافاصله با سامانه 125 تماس گرفته و اقدام به کنترل آتش‌سوزی با استفاده از وسایل آتش‌نشانی موجود نمایید.

15- تهیه چند دستگاه خاموش‌کننده پودر و CO2 (افراد مسئول طرز کار با آن‌ها را فرا گیرند).

16- استفاده از پوشش مناسب (غیر نایلونی) حهت سقف و اطراف ایستگاه توصیه می­‌گردد.

17- در ایستگاه‌­های صلواتی قراردادن سماورها بر روی سکوی مستحکم الزامی است و در اتصال آن توسط شیلنگ به سیلندر گاز مایع موارد ایمنی باید در نظر گرفته شود و در صورت امکان یک رشته شیلنگ آب (متصل به نزدیک‌ترین شیر آب) در محل ایستگاه‌­ها مهیا باشد.

18- فاصله مناسب بین روشنایی‌ها و پوشش سقف باید رعایت گردد.

19- نصب تابلو و علایم هشدار‌دهنده در شب الزامی است.

20- قسمت پایین چادر به نحوی در نظر گرفته شود که در صورت بروز آتش احتمالی امکان عبور میسر باشد.

21- از روشن نمودن آتش در داخل تکایا و ایستگاه‌­ها به منظور دودنمودن اسپند خودداری شود.

22- از ریختن ضایعات در مجاورت چادر تکایا و ایستگاه‌ها خودداری شود.

در خاتمه به کلیه مجریان و پیمان‌کاران مربوطه توصیه می‌شود کلیه موارد ایمنی مربوط به اماکن تجمعی، مربوط به دستورالعمل اجرایی محافظت ساختمان‌ها در برابر آتش‌سوزی (آئین‌نامه‌های مسکن و شهرسازی و سایر دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مربوطه) را به صورت دقیق و کامل رعایت نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.