کدام نماد اصیل کاشانی در میدان‌ها و خیابان‌های شهر دیده می‌شود

سارا غلامیان نویسنده و فعال فرهنگی کاشانکاشان فردا – کاشان شهر خانه‌های تاریخی است. خانه‌هایی با معماری بی‌نظیر، گچ‌کاری‌های زیبا و تزئینات باشکوه. آوازه‌ی کارگاه‌های رنگ‌رزی و طرح‌های به‌کاررفته در فرش دستباف کاشان از درختی گلدانی، لچک و ترنج، محرابی، شکارگاه، جانوری و طرح‌ها و نقوش اسلیمی همه‌ی دنیا را انگشت به دهان کرده است.

حال و هوای کوچه‌های باریک، بافت کهن شهر و دیوارهای خشتی ما را می‌برد به روزگاران قدیم. روزگارانی که مردم برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای کاشان، ساباط می‌ساختند و برای حمل‌ونقل از شتر استفاده می‌کردند. آن روزها که درخت سرو، معروف به درخت همیشه‌سبز، چه زنده، در حیاط و باغچه و چه بی‌جان، به شکل نماد روی دیوار خانه‌ها قرار می‌گرفت.

حالا کاشان حال و هوای دیگری دارد. دلفین جای شتر را گرفته و درخت سرو، آب حیات را در خدمت چراغ‌های نخل‌گونه‌ی «میدان جهاد» گذاشته است. «میدان جهاد» با نام «میدان تلویزیون» هم شناخته می‌شود که حالا از آن تلویزیون بی‌قواره یک‌پایه‌ی فلزی و چند پله باقی‌مانده و با دلفین‌های فلزی احاطه ‌شده است.

حتماً گذارتان به میدان «پانزده خرداد» افتاده است و قطعاً از داخل تونل مزاحم خیابان رجائی که حدفاصل میدان و چهارراه آیت‌الله کاشانی است عبور کرده‌اید، یا مثل خیلی‌ها سعی کرده‌اید از عبور از داخل آن خودداری کنید اما با درخت پرشاخ و برگ سمت چپ آن برخورد کرده‌اید.

شایعه‌ای میان بعض تاکسی‌رانان وجود دارد که در هنگام دورزدن این میدان صدای دریا را شنیده‌اند و از نسیم وزیده در آن ناحیه بوی جلبک و خزه را استشمام کرده‌اند؛ که البته این تغییر ناگهانی اقلیم و آب‌وهوا، شهر را دچار بحران هویت و بسیاری از توریست‌های این شهر را دچار تناقض کرده است چراکه آن‌چه از کاشان، گرمی هوا و خشکی اقلیمش شنیده‌اند با چیزی که می‌بینند جور درنمی‌آید.

بسیار واضح است که اِلِمان‌ها و تزئینات به‌کاررفته در هر شهر جزو شاخصه‌های مهم شهری می‌باشند و به‌صورت سمبلیک و نمادین، مشخصه‌ای برای شناخت شهر هستند. به‌گونه‌ای که ذهن با برده‌شدن نام منطقه‌ی مزبور، ناخودآگاه به دنبال شاخصه‌ها و ویژگی‌های خاص آن منطقه، المان موردنظر را در خود تصویرسازی خواهد کرد.

همچنین با توجه به رشد سریع صنعت گردشگری در شهر کاشان، این موضوع اهمیت دوچندان می‌یابد چراکه این نمادها شهر را از یکنواختی دورکرده و جهت‌یابی را برای رفت‌وآمد کسانی که تازه به شهر واردشده‌اند آسان می‌کند. سیمای شهری و نمادهای موجود در آن نمودار شخصیت، منش، کارکرد و فرهنـگ ساکنان آن‌اند.

حالا سؤالی که در ذهن‌ِمان شکل می‌گیرد این است که چراغ‌های به شکل نخل، دلفین‌های فلزی و گندم‌های غول‌پیکر میدان جهاد یا تونل پر از ماهی خیابان رجائی کدام قسمت از هویت و پیشینه‌ی کاشان را نشان می‌دهد؟

سارا غلامیان – کاشان نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.