رونمایی از لوح ثبتی روز شش‌گوشه کاشان

رونمایی از لوح ثبتی آیین روز شش گوشه در فهرست آثار ناملموسکاشان فردا – در آیین با حضور شهردار کاشان، رئیس اداره میراث فرهنگی و تعدادی از اهالی هنر کاشان، از لوح ثبتی آیین روز شش‌گوشه کاشان در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی در این آیین که در پنجمین روز محرم در زیارت حبیب موسی (ع) برگزار شد، رئیس میراث فرهنگی کاشان گفت: آیین روز شش گوشه در کاشان به عنوان یکی از آئین‌های میراث معنوی با گستره و موضوع میراث فرهنگی ناملموس استان اصفهان با شماره 1335 در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده بود.

بیشتر بخوانیم:
+
لوح ثبت ترکیب‌بند محتشم کاشانی رونمایی شد

مهران سرمدیان توضیح داد: شش گوشه نمودی از ضریح و قبر شش‌گوشه‌ی امام حسین (ع) و علی‌اکبر است که نگه‌داری و تولیت و مراسم حمل آن به بازار به عهده‌ی هیئت شاهزاده علی‌اکبر امامزاده حبیب بن موسی می‌باشد.

سرمدیان افزود: روز ششم محرم اختصاص به شش گوشه دارد و در این روز به احترام شش گوشه هیچ هیئتی به بازار نمی‌رود و سایر دستجات در مراسم حمل شش گوشه به بازار به هیئت عزادارش می‌پیوندند به همین علت به روز ششم محرم روز شش‌گوشه هم می‌گفته‌اند.

وی گفت: ضریح نمادینی که توسط هیئت حمل می‌شود، به دست یکی از اساتید نجار و منبت‌کار کاشان از ضریح امام حسین (ع) کپیه‌برداری و ساخته شده است که از یک ضریح، دو گلدسته، گنبد طلایی و چهار چرخ که وسیله حرکت آن می‌باشد تشکیل شده‌است..

29 اثر کاشان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده که 10 اثر آن مربوط به محرم است و ۱۵ اثر دیگر نیز با موضوع میراث فرهنگی ناملموس در حال پیگیری برای ثبت ملی است.

مراسم گلاب‌گیری قمصر، آیین قالی‌شویان عزاداران فین در مشهداردهال، زیلوبافی، شعربافی، نخل‌گردانی، پخت گوشت لوبیا، سمنو و هوم‌بابایی از جمله میراث‌ معنوی ثبت ملی شهرستان کاشان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.