برنامه‌های آیین قالی‌شویان مشهد اردهال کاشان اعلام شد

محمد احترامی مسئول ستاد برگزاری آیین سنتی قالی‌شویان مشهد اردهالکاشان فردا – مسئول ستاد برگزاری آیین سنتی مذهبی قالی‌شویان فین کاشان، ضمن اعلام برگزاری این آیین در روز جمعه ۱۲ مهرماه برنامه‌های مراسم امسال را اعلام کرد.

به گزارش رسا، محمد احترامی گفت: مراسم امسال در دومین جمعه از مهرماه با سخنرانی ناصر رفیعی برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری سه شب عزاداری مردم فین کاشان ۹ تا ۱۱ مهرماه قبل از مراسم قالی‌شویان و شام غریبان این امامزاده با حضور عزاداران فینی برگزار می‌شود.

احترامی اضافه‌کرد: مراسم شب جمعه جار همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت «عبدالنبی نمازی» نماینده ولی فقیه در کاشان پنج‌شنبه‌شب ۴ مهرماه در مسجد جامع فین کاشان برگزار می‌شود.

مسئول ستاد برگزاری آیین سنتی مذهبی قالی‌شویان فین کاشان یادآور شد: کاروان پیاده‌روی مردم فین کاشان با در دست داشتن چوب‌هایی که نماد سلاح دفاع از حضرت در آن زمان بوده، پنج‌شنبه ۱۱ مهر ماه حرکت خود را از مسجد فین کاشان آغاز و بعد از عبور از خیابان‌های اصلی کاشان و ۴۵ کیلومتر پیاده‌روی در شب مراسم خود را به آستان علی ابن باقر (ع) در مشهد اردهال می‌رسانند و آماده برگزاری مراسم می‌شوند.

احترامی گفت: در شب مراسم قالی‌شویان، ضریح مطهر علی ابن باقر (ع) با گلاب ناب، غبارروبی و عطرافشانی می‌شود.

امامزاده سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) در قرن دوم هجری بنا به دعوت مردم کاشان و فین، برای ترویج و تعلیم شریعت مقدس اسلام عازم کاشان شد و بعد از برگزاری نخستین نمازجمعه در مسجد جامع کاشان و سه سال ارشاد و هدایت مردم در منطقه اردهال کاشان گرفتار هشام بن عبدالملک مروان شد و در ۲۷ جمادی‌الثانی ۱۱۶ در کربلای ایران مشهد اردهال کاشان به شهادت رسید.

آیین سنتی مذهبی قالی‌شویان کاشان تنها مراسم مذهبی است که تاریخ برگزاری آن مطابق با تقویم شمسی و در دومین جمعه از مهر‌ماه است. این آیین تکرار نمادین مراسم تشییع پیکر امامزاده سلطانعلی توسط مردم فین کاشان در ۱۳۰۰ سال قبل است.

این آیین در دسامبر ۲۰۱۲ در فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو به ثبت رسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.