عدالت و شفافیت در «بخشودگی» و «تقسیط» عوارض

عدالت و شفافیت در بخشودگی عوارضکاشان فردا مدیر درآمد شهرداری کاشان، گفت: ساختار درآمد-هزینه‌ متمرکز و یکپارچگی فرآیندهای درآمدی شهرداری کمک شایان توجهی به جذب درآمد و مدیریت هزینه‌ها و در نتیجه تحقق بالای بودجه شهرداری نموده است.

عباس شافعی با بیان این‌که ۹۵ درصد از درآمدهای شهرداری از سوی شهروندان تأمین می‌شود تشریح کرد: تا قبل از سال ۱۳۶۲ بودجه شهرداری‌ها توسط دولت تأمین می‌شد، اما پس از این سال، تأمین هزینه‌های اداره شهر بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شد.

شافعی، نقش مستقیم مردم در تأمین منابع شهرداری را عامل مثبتی در زمینه ارتقای نظارت عمومی و تقویت مطالبه‌گری از مسئولان شهر توسط شهروندان دانست.

بیشتر بخوانیم:
+
۹۶ درصد بودجه ۹۷ با انظباط مالی و فرهنگ‌سازی محقق شد
+ بسته ویژه بخشودگی عوارض شهرداری کاشان

وی، «عوارض» و «بهای خدمات» را دو مکانیزم قانونی تعریف‌شده برای کسب درآمد توسط شهرداری عنوان کرد و گفت: شهرداری هر ساله تا آخر دی‌ماه تعرفه پیشنهادی خود را به شورا اعلام و شورا نیز تا پیش از نیمه بهمن‌ماه آن را برای استانداری ارسال می‌کند، تا استانداری به عنوان نماینده دولت آن‌را برای اصلاح یا اجرای نهایی ابلاغ کند.

مدیر درآمد شهرداری کاشان تأکید کرد: تعرفه ابلاغ‌شده به شهرداری مبنای عوارض دریافتی در سال آینده خواهد بود و شهرداری حق تغییر در آن را ندارد.

وی، رفع مشکل تبعیض در دریافت عوارض با شیوه کنونی را یادآور شد و گفت: بر خلاف گذشته، دیگر موضوعی به عنوان «تخفیف عوارض» که در گذشته با دخالت مدیران مختلف شهری اعمال می‌شد، حذف، و در حال حاضر «بخشودگی عوارض» برای بخشی از موارد در قالب ماده واحده‌ای با بودجه برای شورای شهر ارسال می‌شود.

شافعی، ویژگی موضوع بخشودگی عوارض را اجرا به صورت یک‌سان برای عموم شهروندان و دارای میزانی مشخص و شفاف دانست و افزود: البته این امکان شامل همه عوارض نمی‌شود اما بخشودگی برای موارد جایز در سال جاری ۲۵ درصد است.

مدیر درآمد شهرداری، خاطرنشان کرد: روند تقسیط عوارض هم به صورت یک‌سان و دارای چارچوب مشخص در تمام مناطق شهرداری تعیین می‌شود.

وی تاکید کرد: با وجود جهش ناگهانی و گاه چند برابری بهای خدمات در سال ۹۷، با این وجود شهرداری بدون کوچک‌ترین تغییری در تعرفه عوارض به خدمت‌رسانی در این وضعیت ادامه داد.

شافعی درصد افزایش تعرفه عوارض در سال ۹۸ را ۱۰ تا ۱۵ درصد ذکر، و بر اهتمام مدیران شهرداری و اعضای شورا برای جلوگیری از فشار به مردم در تعیین تعرفه‌ها تأکید کرد.

مدیر درآمد شهرداری تحقق بالای ۹۰٪ درآمد شهرداری در نیمه نخست سال‌جاری با وجود مشکلات اقتصادی جامعه را در ادامه تحقق ۹۶ درصدی بودجه سال ۹۷ عنوان و تاکید کرد: این مورد نسبت به چند سال گذشته بی‌نظیر و در مقایسه با استان و کشور نیز اتفاقی ویژه محسوب می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.