سک‌کشی در کاشان تمامی ندارد

کاشان فردا – چند شب است که صدای گلوله و گاه زوزه دردناک سگی، شب‌های حاشیه کاشان را آشفته می‌کند! و من دستورالعمل وزارتی کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد به روش زنده‌گیری را می‌خوانم!… .

صدای گلوله در این سکوت برای کسانی که به درد و سوزش گلوله و شیرینی زندگی فکر می‌کنند، عذاب وجدان می‌آورد، خواب را از سر می‌پراند و بی‌اختیار اظهار تنفر می‌کنند و نفرین… .

اگرچه در شهر دارالمؤمنین هرساله سگ‌کشی رسمی مرسوم و عادتی عادی است، اما سفیدنمایی! (برخلاف اصحاب رسانه که سیاه‌نمایی می‌کنند!) سکوت و تکذیب هم به همین اندازه در بین مسئولین عادی و مرسوم شده است.

هرساله در این موسم معترض این رفتار غیرانسانی شده و با تذکر حقوقی که بر این جانداران بی‌گناه مترتب است، اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم، اما در قاموس مدیرانی که مسائل مهم‌تری را هدایت می‌کنند و در این مقوله رأی و نام و نانی سراغ ندارند، کمیته اتلاف فرمانداری کاشان بهترین و تنها گزینه پیش‌رو است و با پاک‌کردن صورت‌مسئله هنر و تخصص خود را به بهترین شکل و روشی آشکار می‌کنند.

اما از آن جالب‌تر این‌که چندی قبل شهرداری قمصر در نامه‌ای به استاندار اصفهان مواردی را اعلام کرده که از بین آن‌ها دو مطلب مهم‌تر به چشم می‌خورد.

یکی اعلام حذف چاله زباله در قمصر است و دیگر سامان‌دهی سگ‌های آزاد… .

این نامه حاوی بندهای متعددی است که برای هریک از آن‌ها می‌توان موارد نقض متعددی را عنوان کرد اما تنها به همین دو مورد اخیر بسنده می‌کنم.

اول، حذف چاله زباله در شهر قمصر به قیمت هزینه‌تراشی بابت حمل و نهایتاً ریختن زباله در کدام چاله زباله تمام شده است؟ آیا استاندار استان اصفهان سؤال کرده است که با زباله‌های شهر قمصر چه می‌کنند؟ آیا طرح تفکیک زباله در مبدأ و مقصد اجرا شده است؟ آیا شهرداری قمصر روشی ابداع کرده است که زباله در شهر قمصر تولید نمی‌شود؟… .

راه‌حلی که در دم به ذهن مدیران منورالفکر قمصر رسیده است، انتقال این زباله‌ها به چاله زباله‌ای دورتر از قمصر است راه‌حلی که سال گذشته در خصوص سگ‌های آزاد هم انجام شد!!

این مدیریتی در نوع خود بی‌نظیر است، دور کردن معضل و به گردن دیگران انداختن!

دیگر مورد هم سامان‌دهی سگ‌های آزاد است!

شهرداری قمصر سال قبل در اقدامی مشابه حذف و تخریب چاله زباله در خصوص سگ‌های آزاد که توسط یک انجمن طرفدار محیط‌زیست سالم‌سازی شده و غذایشان تأمین می‌شد، به بهانه‌ای واهی اقدام به جمع‌آوری سگ‌ها نموده و آن‌ها را در اطراف نوش‌آباد رها کرد. اقدامی که شایع است از شهرهای همسایه هم در خصوص کاشان انجام می‌شود!

اما در نامه‌ای چندصفحه‌ای خطاب به استاندار اهم اقدامات خود را این‌گونه نوشت: «سامان‌دهی سگ‌های آزاد، آموزش و واکسیناسیون نمودن آنان با همکاری NGOها (!؟) برای جلوگیری از شیوع امراض و حفظ تعادل محیط‌زیست از جمله فعالیت‌های شهرداری قمصر است.»
قفس برای به‌دام انداختن سگ‌ها

این در حالی است که عضو فعال تنها انجمن مستقل زیست‌محیطی که این روزها شرایط سختی را به خاطر فعالیت‌های حمایت از سگ‌های آزاد و غذارسانی به آن‌ها می‌گذراند و به‌قرار شنیده‌ها حتی با شکایت کسانی به تحریک شهرداری و شورای شهر قمصر فعال‌شده‌اند به دادسرا هم احضار شده است، و به‌واسطه شدت مشکلاتی که برایش به وجود آمده است حاضر به گفت‌وگو و بیان آن‌چه در قمصر می‌گذرد نشد، فقط در هنگام مراجعه به ایشان قفسی را نشان داد که در انتهای کوچه خانه‌شان نصب‌شده بود که چنانچه سگ‌هایی به بوی مهربانی وی سراغ غذایی بیایند به تله بیفتند و منتقل شوند. این است سالم‌سازی، واکسیناسیون و آموزش در قاموس شهرداری قمصر!

و سؤال مهمی هم مطرح می‌شود که چند انجمن فعال طرف‌دار محیط‌زیست در قمصر فعال است که در این نامه نوشته‌شده NGOها؟!.

…بازهم صدای سفیر یک گلوله فضا را شکافت.

فردا صبح شهروندان و مسئولین شهر از این‌که چنین شهر سالمی دارند و در آن سگی ول نمی‌گردد چقدر احساس خوشبختی خواهند کرد!!!!

شاید هم با نامه‌ای به استاندار بنویسند که برای سالم‌سازی سگ‌های آزاد و حفظ بهداشت محیط چه زحمت‌ها کشیده‌اند؛ اما آیا فرمانداری کاشان وجود کمیته اتلاف را هم تکذیب خواهد کرد!؟

بی‌شک دودسته وقتی این نوشته را بخوانند یکی خواهد گفت: چه دل‌خوشی دارد این نویسنده…، آن‌قدر مشکل در شهر هست که این موضوع در مقابل آن‌ها بی‌اهمیت است! در پاسخ به این دسته باید گفت این مشکلات ناشی از مدیریت شماهاست که با این وجود هر روز هم بر این مشکلات اضافه خواهد شد.

دسته‌ای دیگر خواهند گفت شما که نگران چند سگ هستید، چرا کشتار انسان‌های بی‌گناه را در …و… محکوم نمی‌کنید، این‌ها معتقدند اگر کسی حق اظهارنظر داشته باشد باید ابتدا و قبل از هر سخنی دیدگاه و نظرات ایشان را تایید کند. این‌ها هم با فرافکنی و دور کردن مشکل خود را قهرمان تملق‌گویی و پاچه‌خواری نشان میدهند.

دو دسته که نقد را با فحاشی و توهین و سؤال را با سؤال جواب می‌دهند، نو سوفسطائیان!

صدای گلوله‌ای دیگر رشته افکارم را پریشان کرد، لباس پوشیدم و به کوچه زدم… .

کاشان نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.