ایرانیان ۲ برابر استاندارد نمک می‌خورند

دکتر محسن تقی‌زاده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکیکاشان فردا – معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: میزان مصرف نمک ایرانیان در روز به 8 تا 10 گرم می‌رسد که 2 برابر استاندارد است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه، دکتر «محسن تقی‌زاده» از نام‌گذاری روز جهانی غذا با شعار ملی «اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت» در هفت محور خبر داد و افزود: شعار سال ۲۰۱۹ «فائو» هم «رفتار ما آینده ما را می‌سازد، رژیم غذایی سالم برای دنیای بدون گرسنگی» می‌باشد.

وی تصریح کرد: این هفت محور شامل کاهش قند، نمک، و چربی محصولات غذایی و آشامیدنی، نشان‌گرهای رنگی تغذیه در راستای ارتقا دانش مصرف‌کننده، نشان ایمنی و سلامت محصولات غذایی سلامت محور، مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت در حوزه غذا، برچسب اصالت کالا و سیستم رهگیری و ردیابی در حوزه غذا، محصولات غذایی ویژه و فراسودمند و اطلاع‌رسانی و ارتقای آگاهی مصرف‌کننده در حوزه سلامت غذا است.

دکتر تقی‌زاده، ادامه داد: سرانه مصرف روغن 20 درصد و قند و شکر 38 درصد بیش از مقادیر توصیه شده در سبد غذایی مطلوب ایرانیان می‌باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اعلام این‌که از آن‌سو مصرف شیر و لبنیات 25 درصد، تخم‌مرغ 20 درصد، و سبزی و میوه 25 درصد کمتر از مقادیر توصیه شده است بیان کرد: تغییرات در الگوی مصرف مواد غذایی بازگوکننده گذار تغذیه در جهان است که باعث تغییرات بسیار جدی و نامطلوب در الگوی مصرف غذائی و سلامت افراد جامعه می‌شود.

دکتر تقی‌زاده با بیان این‌که استاندارد مصرف روزانه نمک ۵ گرم است، گفت: میزان مصرف نمک ایرانیان در روز به ۸ تا ۱۰ گرم می‌رسد که ۲ برابر استاندارد است.

وی خاطرنشان ساخت:‌ در برخی نان‌های صنعتی میزان نمک بیش از ۵۰ درصد، در پنیر ۲۵درصد و در دوغ ۲۰ درصد کاهش یافته است، اما کاهش بیش از این ممکن است با واکنش منفی مصرف‌کننده و آسیب همراه باشد.

وی تاکید کرد: مردم باید به مصرف غذاهای کم‌نمک عادت کنند، باید برای حذف نمکدان از سفره فرهنگ‌سازی کرد و هنگام طبخ غذا میزان نمک تنظیم شود که در مجموع بتوانیم به شرایط استاندارد برسیم.

وی، از جمله اقدامات سازمان غذا و دارو در این راستا را نشانگر رنگی تغذیه‌ای یا چراغ راهنمای تغذیه‌ای برشمرد و اعلام کرد: در نشانگر تغذیه‌ای میزان کالری موجود در هر سهم از محصول و اطلاعات مرتبط با مقادیر نمک، قند، چربی و اسیدهای چرب ترانس را با توجه به میزان محدود تغذیه‌ای آن‌ها با رنگ‌های قرمز (زیاد)، نارنجی (متوسط)، سبز(اندک) نشان می‌دهد و با توجه به شرایط جسمی هر فرد انتخاب بهتری را به شما پیشنهاد می‌دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.