راه‌اندازی وب‌سایت ۵ زبانه رصدخانه دانشگاه کاشان

گنبد رصدخانه دانشگاه کاشانکاشان فردا – مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان از راه‌اندازی وب‌سایت این رصدخانه به 5 زبان خارجی خبر داد.

ایرج صفایی یادآور شد: به‌منظور بهره‌مندی هر چه بیشتر علاقه‌مندان و مشتاقان به علم نجوم از اقصا نقاط دنیا، سعی شده وب‌سایت رصدخانه دانشگاه کاشان، به آدرس http://www.uko.ir/ به پنج زبان فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسه و ترکی در دسترس باشد.

وی اعلام کرد: در سال ۹۷ همزمان با برگزاری همایش بزرگ‌داشت غیاث‌الدین جمشید کاشانی، ریاضی‌دان و اخترشناس برجسته ایران زمین، کلنگ احداث مجتمع تحقیقاتی نجوم دانشگاه کاشان در ارتفاعات شهر نیاسر کاشان بر زمین زده شد.

صفایی خاطر نشان کرد: ترویج، آموزش نجوم در سطح دانشگاهی و پژوهش در زمینه اخترشناسی مهم‌ترین اهداف تاسیس رصدخانه دانشگاه کاشان است.

مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان، یازده ابزار اپتیکی و سه دستگاه تصویربرداری را مهم‌ترین ابزارهای نجومی این رصدخانه عنوان کرد و گفت: تلسکوپ با قطر دهانه 16 اینچ مستقر در گنبد در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های فعال ایران محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شش دستگاه تلسکوپ در اندازه‎‌های گوناگون با قطر دهانه 8/4 اینچ تا 12 اینچ و چهار دستگاه دوربین دوچشمی بزرگ دیگر ابزارهای اپتیکی این مجموعه را شامل می‌شود.

وی اضافه‌کرد: یک دستگاه دوربین CCD ، یک دستگاه videoCCD، یک دوربین عکاسی دیجیتال با قابلیت تصویربرداری نجومی، ابزارهای تصویربرداری رصدخانه را تشکیل می‌دهد،

صفایی یک دستگاه آسمان‌نمای آموزشی، مجموعه‌ای از کتاب‌ها به زبان فارسی و زبان اصلی، شامل کتاب‌های نجوم مقدماتی و حرفه‌ای و نجوم قدیم و یک بانک نرم‌افزار و فیلم‌های آموزشی نجومی را از دیگر امکانات این رصدخانه برشمرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.