کاشان به شبکه برخط شتاب‌نگاری کشور متصل شد

کاشان به شبکه برخط شتاب‌نگاری کشور متصل شدکاشان فردا –  مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث کاشان از نصب دستگاه شتاب‌نگار برخط نسل چهارم و کاهش خسارت‌های جانی و مالی ناشی از وقوع زلزله با نصب این دستگاه خبر داد.

جواد مزروعی به ایسنا گفت: شناسایی و تعیین حریم گسل‌ها و ضوابط اجرای آیین‌نامه ۲۸۰۰ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و نصب دستگاه‌های شتاب‌نگار از جمله راه‌کارها برای کاهش خسارت‌ ناشی از زلزله است.

وی افزود: منطقه کاشان محصور در دو گسل است که شامل گسل قم- زفره با طول نزدیک به ۸۰ کیلومتر در گستره روستاهای گهرآباد، تتماج و هنجن و گسل راوند به طول ۵۵ کیلومتر از فین تا آب‌شیرین است.

مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث کاشان، افزود: تاکنون دستگاه شتاب‌نگار زلزله در شهرهای اصفهان، نایین و نطنز و کاشان راه‌اندازی شده است که شعاع عملکرد این دستگاه‌ها تا چند صد کیلومتر است که پس از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک می‌کند.

مزروعی گفت: نخستین دستگاه شتاب‌نگاری در سال ۱۳۵۴ در داروخانه جمعیت هلال‌احمر کاشان نصب و با پیگیری مدیریت بحران استان اصفهان، نسل چهارم دستگاه شتاب‌نگار برخط از نوع FORTIS در فرمانداری رونمایی شد تا این منطقه نیز به شبکه برخط شتاب‌نگاری کشور متصل شود.

وی افزود: پیش‌از این پنج دستگاه شتاب‌نگار آفلاین در شهرهای کاشان، قمصر، جوشقان‌استرک، جوشقان‌قالی و مشکات نصب شده بود.

مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث کاشان، تصریح کرد: شبکه‌های لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری مهم‌ترین ابزار ثبت و مطالعه زمین‌لرزه‌ها است و بدون یک شبکه متراکم، امکان مطالعه زمین‌لرزه‌ها فراهم نمی‌شود که مبنای هرگونه اقدامی در جهت مطالعه زمین‌لرزه‌ها و طرح‌های پیشگیرانه در برابر زلزله است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.