خانه عباسیان جلوه‌گر احترام به حقوق شهروندی

خانه عباسیان کاشان
خانه عباسیان کاشان

کاشان فردا سید علی‌اکبر حلی معمار خانه‌های تاریخی گفت:مجموعه خانه تاریخی عباسیان بین سال‌های ۱۲۴۵ تا ۱۲۴۸ هجری قمری همزمان با دوره قاجار به درخواست حاج محمد ابراهیم تاجر كاشی -پدربزرگ آیت‌الله سید محمد علوی بروجرودی معروف به «سید باغ» که از تاجران معروف چینی و بلور در کاشان بود، ساخته شد.

وی افزود: این مجموعه وسعتی بالغ بر ۵ هزار مترمربع و زیربنایی در حدود ۷ هزار مترمربع دارد و شامل پنج طبقه و پنج حیاط می‌شود.

به گفته وی، جلوه‌هایی از معماری اصیل ایرانی-اسلامی در طرح‌های بدیع و نقش‌های خیال‌انگیز گچ‌بری و انواع تزیینات، خود را به نمایش گذاشته‌اند و این زیبایی به حدی چشم‌نواز است که طبق نظر كارشناسان، این مجموعه را به عنوان نامزد دریافت جایزه زیباترین بنای مسكونی ایرانی-اسلامی در نظر گرفته‌اند.

حلی تأکید کرد: حفظ حریم، ظاهر بیرونی ساده و توجه به حقوق شهروندی به عنوان مشخصه‌های معماری اصیل به صورت ویژه در ساخت خانه عباسیان به کار گرفته شده است.

معمار پیش‌کسوت کاشان با اشاره به پیشینه مرمت خانه عباسیان گفت: هیات امنای احیا و مرمت بافت تاریخی كاشان، این را در سال ۱۳۷۴ خریداری و مرمت کردند و این خانه در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۰۲۰ در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید.

حلی با اشاره به موج احیای خانه‌های تاریخی در سال‌های اخیر، مسئولان شهرستان را دچار نوعی غافل‌گیری دانست و عدم وجود زیرساخت‌های متناسب این رشد و تحول را به عنوان چالش مهم صنعت گردشگری کاشان متذکر شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.