در خیابان باب‌الحوائج راهی جز ایجاد پارکینگ وجود ندارد

خیابان باب‌الحوائج کاشانکاشان فردا – علی‌اکبر حلّی معمار و مرمت‌کار خانه‌های تاریخی، بازار کاشان را از ارزش‎های مهم فرهنگی، تاریخی، هنری و اقتصادی شهرستان خواند و گفت: مدیران شهر علاقه‌مند به احیای این اثر ارزش‌مند و پویایی کمرنگ‌شده‌ و مقاوم‌سازی ساختمان فرسوده آن هستند.

حلّی در برنامه صبح سیلک رادیو کاشان خاطرنشان کرد: شهرداری و میراث فرهنگی اهتمام کرده و در قالب اقدامات فنی و حساب‌شده و پس از جلسات کارشناسی و تخصصی، اقدام به مقاوم‌سازی بازار کرده‌اند.

این مرمت‌گر ممتاز بناهای تاریخی خاطرنشان کرد: خیابان باب‌الحوائج که در گذشته از داخل خیابان باباافضل تا پشت مدرسه آیت‌الله مدنی احداث و ادامه آن از کوچه طمقاچی‌ها به خیابان میرعماد متصل شده موجب ازهم‌گسیختگی بافت تاریخی شده است.

حلی افزود: با توجه به استفاده از این خیابان و به طور طبیعی عبور و مرور و توقف نامنظم خودروها، این خیابان تبدیل به جنگل خودرو شده است که برای کنترل این معضل راهی جز ایجاد #ارکینگ قوی وجود ندارد.

وی، با بیان این‌که با احداث پارکینگ، از بروز منظره زشت خودروهای رها‌شده در بافت جلوگیری می‌شود افزود: شهرداری در نظر دارد با کف‌سازی، بدنه‎سازی، اختصاص باغچه و …اقدام به زیباسازی منظر ورودی بازار کند.

این هنرمند کاشانی با اشاره به ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای احداث پارکینگ با 20 میلیارد تومان اعتبار گفت: زمین در نظر گرفته‌شده برای این امر پس از خریداری، آماده‌سازی، تهیه نقشه و طرح اولیه و دریافت مجوز میراث فرهنگی در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفت.

خیابان باب‌الحوائج کاشان

حلی، با بیان این‌که مجوز گودبرداری پارکینگ با محدودیت‌های خاص متناسب با فعالیت‌های عمرانی در بافت تاریخی صادر شده، افزود: محدودیت ارتفاع، نوع ساختمان، طبقات و … با هماهنگی میراث فرهنگی و شهرداری تعیین شد.

خانه مقدم رها‌شده بوده‌است
وی با اشاره به وجود دو خانه تاریخی وثقی و مقدم در نزدیک محل احداث پارکینگ افزود: برای خانه وثقی هیچ پیشامدی روی نداده و تنها در خصوص خانه مقدم یک مورد ریزش دیوار پشت یک اتاق ۱۲ متری مطرح شده که بنابر اظهارنظر موجود این اتفاق به واسطه بارندگی‌ سال قبل روی داده و تمام مسائل ایمنی و فاصله در گودبرداری رعایت شده است.

این مرمت‌گر ممتاز آثار تاریخی تأکید کرد: زمانی بازار رونق می‌گیرد که زیرساخت‎ها فراهم شود، در غیر این صورت احیای بازار و رونق مشاغل در این محدوده محقق نمی‌شود.

حلی با اشاره به جلسه دو هفته پیش شهرداری و میراث فرهنگی کاشان در میراث فرهنگی کشور عنوان کرد: بر اساس پیشنهاد معاون میراث فرهنگی کشور جلسه‌ای پیرامون این موضوع با حضور کارشناسان فنی شهرداری، میراث فرهنگی و سرمایه‌گذار پروژه برگزار شد.

وی اضافه کرد: تیرگذاری، شمع‌بندی، اجرای دیوار حایل پشت خانه تاریخی، استحکام‌بخشی آن و … از جمله اقداماتی بود که به منظور ادامه پروژه عنوان شد.

وی با یادآوری این‌که خانه مقدم تا کنون رها شده و حتی بخشی از خانه که ربطی به احداث پارکینگ ندارد تخریب شده است گفت: حتی در این جلسه از شهرداری خواسته شد در زمینه مقاوم‌سازی این بخش نیز با مالک همراهی کند که مورد موافقت قرار گرفت.

معمار خانه‌های تاریخی، تأثیر منفی اجرای پارکینگ به واسطه پیش‌بینی ۴۰ باب مغازه تجاری در این پروژه روی اقتصاد بازار و کسب و را رد کرد و متذکر شد: بازار دارای ۱۸۰۰ واحد کسب و کار است که ده‌ها شغل مشابه کنار یک‌دیگر مشغول فعالیت هستند اما هیچ‌کدام با رکود مواجه نیستند، بنابراین وجود این ۴۰ واحد تجاری نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.