مونوکسیدکربن ۳۰۰ برابر سریع‌تر از اکسیژن جذب خون می‌شود

علائم گازگرفتگیکاشان فردا – مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی کاشان با بیان این‌که «مونوکسیدکربن» گازی بدون بو، از هوا سبک‌تر و سرعت انتشار بالایی دارد، هشدار داد: سرعت ترکیب مونوکسید کربن با خون انسان ۳۰۰ برابر بیشتر از اکسیژن است

روح‌الله فدائی در برنامه رادیویی صبح سیلک با اشاره به مطلب یادشده تاکید کرد: اگر می‌خواهیم فضای بسته‌ای را گرم کنیم، حتما توجه کنیم که شعله در محلی نزدیک به دریچه، پنجره و دری قرار بگیرد که امکان رفت و آمد هوا و دریافت اکسیژن وجود داشته باشد.

فدایی با اشاره به این‌که علائم اولیه گازگرفتگی شبیه حالت سرماخوردگی است، تاکید کرد: مردم باید این حالت را جدی بگیرند چرا که زمان طلایی نجات فرد و خروج از مکان آلوده به مونوکسید کربن همان زمان اولیه است.

وی توضیح داد: هوا وقتی وارد بدن انسان می‌شود، با هموگلوبین خون ترکیب می‌شود و کار اکسیژن‌رسانی به بافت‌های داخلی بدن انجام می‌گیرد، اما سرعت ترکیب مونوکسید کربن با هموگولوبین خون ۳۰۰ برابر بیشتر از اکسیژن است به همین علت علائم مرگ را به سرعت در بدن بروز می‌دهد.

مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی کاشان خاطرنشان ساخت: وسایل گرمایشی مثل پکیج که استفاده از آن امروزه تقریبا همگانی شده از این خطر مستثنی نیست، از مردم می‌خواهیم به علت احتراق متداوم از پکیج‌های فن‌دار استفاده کنند یا پکیج را در هوای آزاد مثل بالکن و یا حیاط خلوت کار بگذارند تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

فدائی تاکید کرد: استفاده از در فضاهای بسته به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود، این نوع بخاری یک قطعه مکانیکی دارد که در صورت کمبود اکسیژن محیط خودکار خاموش می‌شود اما قابل اطمینان نیست چراکه امکان خرابی این قطعه وجود دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.