شیشه‌های رنگی در روحیه ساکنان بافت تاریخی تاثیرگذار بوده است

بافت معماری و شیشه‌های رنگی خانه عباسیان کاشانکاشان فردا مجتبی سهرابی معاون شهرسازی منطقه تاریخی فرهنگی کاشان؛ استفاده از شیشه‌های رنگی و طراحی فضای سبز خانه‎های سنتی را از عوامل تنوع رنگ برشمرد و تصریح کرد: این شیشه‌های رنگی و فضای سبز خانه‌ها در کنار نمای کاهگلی و رنگ آجر در روحیه ساکنان بافت تاریخی تاثیرگذار بوده است.

سهرابی در برنامه رادیویی صبح سیلک، مساحت منطقه یک را بیش از ۵۰۰ هکتار بیان کرد و گفت: از این میان ۴۲۰ هکتار به عنوان بافت تاریخی شناخته می‌شود که برای ساخت‌وساز و نماکاری در این بخش ضوابط خاصی بر اساس ملاک‌ها و تایید اداره میراث فرهنگی، تهیه و تدوین شده که صدور پروانه را زمان‎بر می‎کند.

وی دارابودن سند مالکیت، کروکی، موقعیت بلاک، استعلام از اداره میراث فرهنگی برای تطبیق با ضوابط و طرح تفصیلی، رعایت ضوابط سطح اشغال، محدودیت‌های ارتفاعی، عدم مغایرت نوع نما و … را از جمله مراحل و موارد لازم برای صدور پروانه در این منطقه عنوان کرد.

معاون شهرسازی منطقه یک، با اشاره به تفاوت مجوز ساخت در بافت قدیم نسبت به بافت جدید، جبهه ساخت، پیشامدگی به سمت معبر، طراحی نما و … را از جمله موارد این تمایز عنوان کرد.

سهرابی گفت: با توجه به عرض کم معابر در محلات قدیمی، حفظ آثار و روح تاریخی از یک سو و همچنین رفع دغدغه‌ها و پاسخ به نیاز شهروندان آن محلات به صورت توأمان مدنظر قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که کوچه‌هایی متعلق به دهه‌های گذشته وجود دارند که پاسخگوی عبور و مرور امروز نیستند و موجب بروز گره ترافیکی نامناسب می‌شوند تصریح کرد: برای رفع این مشکل، معابری که شامل خانه‌های باارزش تاریخی نیستند تعریض می‌شود تا علاوه بر رفع نیاز مردم، به بافت تاریخی آسیبی وارد نشود.

سهرابی تغییر کاربری خانه‌های تاریخی به اقامتگاه را موجب حفظ و احیای بافت تاریخی و زنده‌شدن فضای آن برشمرد و یادآور شد: در صورت احیا و مرمت بنای تاریخی در فهرست ثبت ملی به کاربری غیرمسکونی به استثنای رستوران، دریافت تفکیک لازم نیست.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.