نام ایران در فهرست سیاه FATF قرار می‌گیرد؟

ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی FATF،کاشان فردا – روزنامه وال‌استریت ژورنال اعلام کرده که کشورهای اروپایی توافق کرده‌اند که نام ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی fatf قرار گیرد.

به نوشته این روزنامه این توافق بناست تا ساعاتی دیگر نهایی و اعلام شود.

مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، پنج‌شنبه ۲ بهمن‌ماه ۹۸ پرونده مربوط به پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسمCFT به عنوان یکی از لوایح «FATF» را مختومه اعلام کرد، و الحاق ایران به این کنوانسیون منتفی شد.

گروه ویژه اقدام مالی تاکنون چند بار مهلت ایران برای تصویب و اجرایی‌کردن این لوایح را تمدید کرده، و در چهارمین تمدید اعلام کرده بود که ایران تا فوریه 2020 مهلت دارد تا لوایح مربوط به FATF را تصویب کند و در غیر این صورت در لیست سیاه قرار خواهد گرفت.

در لیست سیاه قرار گرفتن، شرایطی همچون انسداد کلیه حساب‌های بانک‌های ایرانی در خارج از کشور، افزایش نظارت و کنترل سخت، عدم فعالیت مالی و پولی در سطوح بین‌المللی و  افزایش مشکلات مالی و بانکی را به وجود خواهد آورد.

گروه ویژه اقدام مالی یا FATF، یک سازمان بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ با ابتکار G7 (هفت‌ کشور صنعتی) با نگرش به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پولشویی تاسیس شده‌ است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ به کارزار مبارزه با تأمین مالی تروریسم پیوست.

یک کشور یا سازمان پس از عضویت در گروه ویژه اقدام مالی، باید از آخرین پیشنهادهای FATF حمایت کرده و متعهد به مورد ارزیابی قرار گرفتن و ارزیابی دیگر اعضا باشد و با  FATF جهت تدوین پیشنهادهای آینده همکاری کند.

توصیه‌های کارگروه ویژه اقدام مالی توسط اکثر کشورها بسیار جدی گرفته می‌شود، چراکه اگر کشوری توسط این کارگروه نشان‌دار شود احتمالا شانس ادغام در نظام بانکی جهانی را از دست خواهد داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.