کرونا و لزوم اطلاع‌رسانی شفاف در رسانه‌های محلی

اطلاع‌رسانی صحیحکاشان فرداکانال تلگرامی مشکات آنلاین با انتشار مطلبی خواستار ایجاد کارگروهی برای اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف که مورد اعتماد شهروندان باشد، در مورد ویروس کرونا شد.

این کانال نوشت: «کرونا به قم رسیده و موردهای مشکوکی هم در تهران و اراک مشاهده شده است. دیده‌شدن کرونا در ایران دور از ذهن نبود و همینطور دیده‌شدن آن در کاشان دور از ذهن نیست؛ چرا که این ویروس برای ورود به هیچ کدام از کشورهای دنیا از کسی اجازه نگرفته است.

اما آن‌چه که در این روزها مهم است مدیریت صحیح این موضوع است. اطلاع‌رسانی درباره کرونا و کنترل آن به یک عزم عمومی در آموزش و اطلاع‌رسانی دقیق و رعایت بهداشت نیاز دارد. باید دقیق، صادقانه و شفاف اطلاع‌رسانی کرده و دست یاری به سوی تک‌تک شهروندان دراز کنیم.

پیشنهاد می‌شود گروهی از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و ستاد مدیریت بحران یا فرمانداری و چند خبرنگار معتمد از رسانه‌های محلی برای اطلاع‌رسانی دقیق به مردم تشکیل شود تا بتواند ضمن جلب اعتماد عمومی، منبعی واحد برای اطلاع‌رسانی باشد و با نگاه تخصصی به موضوع بنگرد.

دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز تعدادی از پزشکان خوشنام و متخصص را برای آموزش به شهروندان معرفی کند تا به کمک رسانه‌ها، آموزش‌های لازم با بیان پزشکان منطقه‌ای که مردم با چهره آنان آشنا هستند منتشر شود.

امیدوارم پیش از آنکه بازار شایعات و اخبار غیررسمی داغ شود و یا خدای ناکرده تصویری توسط یک شهروند خبرنگار منتشر شود مسئولان ستاد خبری متشکل از رسانه‌های محلی را فعال کنند و الا جلب اعتماد از آسیب‌دیده آسان نیست.

مشکات آنلاین آمادگی خود را برای همکاری تمام وقت اعلام می‌کند.»

در شرایط فعلی، هر کس با هر میزان از سواد و اطلاع، به نحوی اقدام به اطلاع‌رسانی درست یا غلط در مورد کرونا، شیوع و راه‌های پیشگیری و درمان آن می‌کند. این آشفتگی می‌تواند به نتایج خسارت‌باری منجر شود. در چنین شرایطی توجه به این پیشنهاد می‌تواند کمک قابل‌توجهی در مدیریت فضای روانی و هیجانی پیش‌آمده و کمک به کاهش بحران داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.