به بهانه توسعه بافت تاریخی آران‌وبیدگل را نابود نکنید

خانه پدری دکتر حسین عظیمی در آران و بیدگلکاشان فردا – محمد مشهدی نوش‌آبادی استاد دانشگاه و پژوهش‌گر ادیان و آیین‌های باستانی، نسبت به تخریب خانه دکتر حسین عظیمی در آران و بیدگل واکنش نشان داد و رقابت‌های محله‌ای در این شهرستان را خسارت‌بار خواند.

مشهدی در مطلبی در کانال تلگرامی خود با بیان این‌که رقابت بین دو قسمت آران و بیدگل گاهی سازنده و اغلب مخرب این شهرستان بویژه برای بافت و آثار تاریخی بوده‌است تاکید کرد: توسعه بی‌رویه خیابان‌ در این شهرستان و محله‌گرایی‌های معمول دمار از روزگار آثار تاریخی شهر درآورده‌است.

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ کاشان با یادآوری این‌که بافت تاریخی آران و بیدگل از بافت‌های باارزش تاریخی کشور است، مدیریت بافت تاریخی آران و بیدگل را نمونه‌‌ای مثال‌زدنی از بی‌برنامه‌گی، بی‌مبالاتی و عوام‌زدگی دانست که پاسخگوی هیچکس نیست.

به نوشته این استاد دانشگاه، میراث فرهنگی اگر در زمینه احیای بافت بودجه‌ای هم صرف می‌کند، عموما غلط و ناهمگون است.

مشهدی به مواردی از تناقض‌ روند‌ها در این خصوص اشاره کرد و نوشت: «از یک طرف بافت و خانه‌ها تخریب می‌شود و از طرف دیگر هزینه‌های هنگفت صرف ساخت فضاهای جدید غلط‌ ساز می‌شود.

یک روز سازه‌ای یادمانی می‌سازند؛ یک روز آن را تخریب می‌کنند‌. روزی محله‌های بی‌مانندی مانند «دربند» و «سرسنگ» را تخریب و از آن خیابان رد می‌کنند و یک‌روز سازه‌های بی‌قواره خلق می‌کنند.

یک‌روز دکتر عظیمی را معرف هویت شهر می‌دانند روز دیگر خانه آن را تخریب می‌کنند.»

مرحوم دکتر «حسین عظیمی» استاد شاخص اقتصاد و توسعه و از نظریه‌پردازان صاحب‌نام اقتصادی ایران متولد آران و بیدگل بود.

به تازگی خانه پدری این چهره برجسته علمی کشور در شهرستان آران و بیدگل تخریب شده است. سبک معماری این خانه گودال باغچه و متعلق به پهلوی اول بوده‌است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. کاشان فردا می گوید

    برای این مطلب دیدگاهی نوشته شده که با توجه به لحن غیرمودبانه از تایید آن خودداری شد اما توضیحاتی به این شرح در کانال مرکز کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان در تایید دیدگاه یادشده به مطلب آقای مشهدی اضافه شده بود:
    «خانه عظیمی که دارای ارزش تاریخی بوده و در این پست به تخریب آن اشاره شده مربوط به یکی از نزدیکان دکتر عظیمی است که در اختیار آموزش و پرورش آران و بیدگل قرار داشته است با بی‌مبالاتی تخریب شده است، اما خانه پدری مرحوم عظیمی در محله دهنو آران خوشبختانه با عنوان خانه‌موزه توسعه آران و بیدگل حفظ شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.