مالچ‌پاشی را متوقف کنید

مالچ‌پاشیکاشان فردا – روز سوم اردیبهشت روز جهانی زمین پاک بود. زمین پاک زمینی است که آلودگی ندارد. دو روز است عملیات مالچ‌پاشی در ابوزیدآباد شروع شده است.

در سالی که تاکنون بیش از ۲۰۰ میلی‌متر در شهرستان باران آمده، یعنی دو برابر میانگین دیگر سال‌ها. بیابان سبز است و آقایان مالچ‌پاش در حال ریختن مواد نفتی روی بوته‌های جوان هستند.

اما چرا اکنون مالچ‌پاشی شروع شده است؟! قاعده این است که مالچ را در زمستان بپاشند و بعد در بهمن نهال‌کاری شود و دو سه مرحله آب بدهند تا گیاه رشد و نمو داشته باشد. اما به دلیل بحران کرونا مالچ‌پاشان دیر حرکت کرده‌اند و مهم نیست که برای چه باید در اردیبهشت مالچ پاشید که بعد از آن گرمای خرداد و تیر است و نمی‌شود در این بیابان قدم گذاشت و گیاهی کاشت.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir
 ابوزیدآباد، حدود۳۷۰ هکتار درخت‌کاری شده که با همین دو سه آبیاری و بارانی که آمده، درختان شاد و سرحال هستند.

ای کاش مسئولین کشوری، به جای آن‌که در ساختمان‌های دودگرفته تهران بنشینند و برای اجرای طرح در کشور وسیعی مثل ایران، تصمیم‌گیری کنند، بودجه را به مدیران استانی و شهرستانی بدهند تا برای حفاظت از خاک و طبیعت استفاده شود.

آن طوری که مسئولین گفته‌اند امسال ۴۰ میلیارد بودجه سهم بیابان‌های شهرستان شده که البته چیری از این پول به دست مسئولان آران و بیدگل نمی‌رسد. کویر آران و بیدگل با همه جا تفاوت دارد.

در چاه عروس و سنبک و چهارطاقی، آن قدر آب زیرزمینی بالاست که می‌توان به کشاورزی دیم پرداخت. در ابوزیدآباد در جوار ماسه‌های بادی؛ منطقه یخاب هست با آب و هوایی کوهستانی و حیواناتی حفاظت‌شده.

اینجا با بیابان‌هایی که صدها کیلومتر راه می‌روی و هیچ سرسبزی نیست تفاوت دارد. امیدوارم با پیگیری مسئولین پاشیدن مالچ‌های نفتی که حاوی مواد خطرناکی مانند سرب هست هر چه زودتر متوقف شود.

علیرضا توحیدی – کانال نسل فردا

از این نویسنده:
+ نام استان را بگذارید گیلان جنوبی شاید بارش بیشتر شود

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.