ورودی شاه‌نشین ارگ فیض‌آباد نوش‌آباد یافته شد

یافتن راه‌پله‌های ورودی ارگ فیض‌آباد نوش‌آ‌باد در هفتمین فصل کاوشکاشان فردا – سرپرست هیئت باستان‌شناسی محوطه فیض‌آباد در نوش‌آباد اعلام کرد:‌ در فصل هفتم کاوش در این محوطه، بخشی از ورودی شاه‌نشین ارگ که پلکانی از آجر دارد، آشکار شد و خوشبختانه با وجود تخریب‌های انسانی و طبیعی، سه پله از آن همچنان پابرجاست.

به گزارش ایسنا، رضا نوری شادمهانی گفت: این ورودی رو به غرب است و بر این اساس می‌توان گفت که ساختمان شاه‌نشین از سمت غرب با سایر بخش‌های ارگ در ارتباط بوده است.

بیشتر بخوانیم:
+
پایان فصل ششم کاوش در منطقه فیض‌آباد آران و بیدگل

نوری شادمهانی افزود: در لایه‌های زیرین آثاری مانند سازه‌های حرارتی و بقایایی از کف‌های کوبیده گلی و یک سکه اکسیدشده از جنس مس در داخل سازه حرارتی زیر لایه‌های ایلخانی به دست آمد که امیدواریم پس از خوانش کتیبه‌های آن بتوانیم برای گاه‌نگاری لایه‌های زیرین استفاده کنیم.

به گفته این باستان‌شناس، بیشتر یافته‌های فصل هفتم قطعه سفال‌های فراوانی بود که پس از مستندنگاری، مورد مطالعه و مقایسه تطبیقی با سایر محوطه‌های قرون میانی ایران قرار می‌گیرد.

محوطه فیض‌آباد بقایای شهری از عصر ایلخانی است که ارگ آن به مساحت ۸۰ در ۸۰ مترمربع و شارستانی با وسعت بیش از ۴۰ کیلومتر مربع همچنان باقی است. این محوطه در ۱۰ کیلومتری شمال شهر نوش‌آباد در شهرستان آران و بیدگل، قرار دارد، و در سال ۱۳۹۰ به منظور آموزش درس عملی کاوش‌های باستان‌شناسی دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه کاشان در نظر گرفته شد و از سال ۱۳۹۱ تاکنون به مدت هفت فصل کاوش آموزشی با همکاری استادان گروه باستان‌شناسی در آن انجام گرفته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.