بحران کرونا یا بی‌اعتمادی

ابوالفضل نجیبکاشان فردا – جمهوری اسلامی در کنار چین، روسیه و کره شمالی از معدود کشورهایی است که در مظان پنهان‌کاری هم در حوزه اطلاع‌رسانی مربوط به آمار و ارقام مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا و هم‌زمان موفقیت راهکارهای بهداشتی و اجتماعی است.

مهم‌تر این‌که دولت ایران در میان چهار کشور فوق تنها دولتی است که داده‌های آن با داده‌های آماری و کارشناسان و فعالان سیاسی و مدیران بدنه دولت و نمایندگان مجلس تفاوت فاحش دارد.

این شکاف آن‌چنان عمیق و پرناشدنی است که رئیس‌جمهوری آن را محصول جریان رسانه‌ای شبکه‌های معاند و هم‌زمان تأثیرپذیریان بر منابع داخلی ارزیابی می‌کند و مدعی است: «اقلیت کوچکی در داخل هستند که به آمارهای کرونا که دولت اعلام می‌کند شک دارند و آن‌ها هم بلندگوی بیگانگان هستند».

غافل یا بی‌توجه به این مهم که داده‌های مورد اعتراض رئیس‌جمهوری اغلب از جانب مدیران بدنه دولت و معطوف به اختیارات و مسئولیت‌های دولتی همچنین مشاهدات میدانی و آمار و ارقامی است که از مراکز درمانی و مدیران دانشکده‌های پزشکی و بعضاً نمایندگان مجلس از حوزه‌های مربوطه اعلام می‌شود.

به زبان ساده روحانی آگاهانه یا ناآگاهانه طیفی از کارگزاران خود و به‌علاوه نمایندگان مردم، اصحاب رسانه و فعالان سیاسی را معاندان و عوامل بیگانه معرفی می‌کند.

هرچند این شکاف از اولین روزهای ظهور کووید ۱۹ هویدا بود، اما با اجرای سیاست‌های تازه دولت که بر رفع محدودیت‌های شغلی و ترددهای بین‌شهری و استانی و عن‌قریب بازشدن پارک‌ها و سینماها و … مبتنی است، به تشدید واکنش‌ها منجر گردیده.

صرف‌نظر از آمار و ارقام غیردولتی که تمامی برافزایش شمار مراجعه‌کنندگان و بستری‌شدگان در بخش‌های عادی و ویژه حکایت دارد، اضافه کنید ارزیابی تحلیل‌گران رسانه‌ای و سیاسی که از قریب‌الوقوع‌بودن بحران‌های اجتماعی و اعتراضات خیابانی حکایت دارد.

اشاره به برخی واکنش‌ها و موضع‌گیری‌ها و تحلیل‌های سیاسی در خصوص رویکرد تازه دولت شاید ضرورت و نیاز عاجل به رفع این شکاف‌ها و حداقل ضرورت همسویی حداقلی و در جهت بازسازی اعتماد مخدوش‌شده میان دولت و مردم را یادآور شود. آنچه در این میان حائز اهمیت است و می‌باید در اولویت قرار گیرد، چاره‌اندیشی در روند صعودی ابتلا است.

موضوعی که تردیدبردار نیست و نخواهد بود. مرور برخی واکنش‌ها به سیاست جدید دولت تأکیدی است بر اهمیت این موضوع.

دو روز بعد از اعلام سیاست‌های جدید دولت زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران اظهار می‌دارد تنها در روز چهارشنبه سوم اردیبهشت ۳۲۴ مورد جدید مبتلا در بخش‌های عادی و ۸۸ مورد جدید در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های تهران بستری‌شده‌اند.

وی همچنین از مراجعه ۶ هزار نفر تنها در روز سوم اردیبهشت به بیمارستان‌های تهران خبر داده و این آمار را نگران‌کننده توصیف می‌کند.

استاندار خوزستان شمار بیماران بستری در روزهای دوم و سوم اردیبهشت را بالاتر از ۲۰۰ – تزایدی و زنگ خطر برای استان اعلام می‌دارد.

حسین قربانی نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان لغو محدودیت تردد بین استانی به علت افزایش سفرهای بین‌شهری را خطرناک و فاجعه‌بار تلقی و نسبت به شروع پیک مجدد کرونا در استان گیلان هشدار می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به افزایش میزان بیماران بستری شده مبتلا به کرونا اعلام می‌دارد در ۲۴ ساعت گذشته ۳۱ بیمار جدید بستری‌شده‌اند.

رئیس دانشگاه پزشکی استان ایلام اعلام می‌دارد به دنبال رفع محدودیت ترددهای بین استانی شمار مبتلایان در ایلام به ۴۴۵ نفر افزایش‌یافته است.

مهدی هاشمی عضو شورای شهر تهران بزرگ نسبت به افزایش غافلگیرکننده نرخ مسافرین مترو هشدار و آن را نگران‌کننده توصیف می‌کند.

مرتضی خاتمی عضو مجلس ادعا می‌کند آمار واقعی ابتلا به کرونا بیشتر از آمار رسمی است. وی اضافه می‌کند تنها ۲۰ درصد از مبتلایان به کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

شکرالله سلیمان‌زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان می‌گوید: طی روزهای اخیر به دلیل عدم رعایت فاصله‌گذاری با حضور افراد بیمار در جامعه در برخی شهرهای خوزستان شاهد پیک ناگهانی بیماری کرونا بوده‌ایم این مسئله هشداری برای ما است.

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت می‌گوید: به‌طور مشخص در یک هفته اخیر تعداد بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های اهواز افزایش‌یافته است و آنچه ما را نگران می‌کند این است که بررسی‌ها نشان داده کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی سبب افزایش تعداد بیماران شده است. حریرچی همچنان ابراز می‌دارد مازندران درخطر است و کسی به این استان سفر نکند.

اظهارات یک پزشک در همدان بر اوضاع بحرانی قریب‌الوقوع بعد از رفع محدودیت‌های اردیبهشت تصریح دارد.
محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک عضو شورای شهر در واکنش به اظهارات جهانپور که مدعی است؛ ایران یکی از شفاف‌ترین اطلاع‌رسانی‌ها درزمینهٔ کرونا را داراست، اظهار می‌دارد؛ وی از روش‌های مدافتاده در پاسخگویی استفاده می‌کند.

واکنش‌های رسانه‌ای که مبتنی بر اظهارات کارشناسانه است بر این نگرانی‌ها تأکید دارد. روزنامه جهان صنعت از بروز موج بیماری در هفته دوم اردیبهشت و تا پایان خردادماه و تداوم و افزایش مرگ‌ومیر خبر می‌دهد.

روزنامه آرمان می‌نویسد: اگر قرنطینه انجام نشود کرونا ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت را مبتلا می‌کند. در ایران اگر ۸۰ درصد مبتلا شوند چیزی در حدود ۶۰ میلیون نفر خواهد بود و اگر ۱۰ تا ۱۵ درصد با خطر مرگ روبرو شوند تعداد زیادی خواهد شد.

به این فضای پر ابهام و آمیخته با شک و تردید اضافه کنید ادعاهای رئیس‌جمهور در خصوص توان و آمادگی برای صادرات کیت‌های تست به دیگر کشورها، آن‌هم درست هم‌زمان با ادعای سایت اقتصادی‌ای‌ای ۲۴ نروژ که از درخواست کتبی سفیر ایران در نروژ برای دریافت کمک‌های بهداشتی خبر می‌دهد. این سایت بخشی از نامه سفیر ایران در نروژ را به این شرح رسانه‌ای می‌کند:

«جمهوری اسلامی ازجمله کشورهایی است که بعد از چین و ایتالیا به‌شدت دچار کرونا شده و این‌که جمعیت ایران در برابر یک تراژدی و فاجعه انسانی در مقیاسی غیرقابل‌ تصور و باورنکردنی قرار دارند».

همین منبع پاسخ وزیر خارجه نروژ را به این شرح رسانه‌ای می‌کند:
«تجهیزاتی نظیر ماسک و دستگاه تصفیه هوا برای ارسال به ایران ندارد و نروژ به این درخواست‌ها جواب منفی می‌دهد».

هم‌زمانی ادعای روحانی برای صادرات کیت و رسانه‌ای‌شدن درخواست کمک سفیر ایران در نروژ را بگذارید کنار خبر واردات ۶ تن کیت تشخیص از فرانسه توسط یک مقام عالی در گمرک ایران.

ساده‌ترین شکل این تناقض‌ها را مردم عادی هرروزه برای تهیه نخستین امکانات پیشگیری یعنی ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده متوجه می‌شوند. آن‌هم درحالی‌که پس از گذشت دو ماه از وعده وزارت بهداشت در خصوص ارائه رایگان ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده همچنان می‌باید آن‌ها را با چندین برابر قیمت مصوبه و اعلام‌شده وزارت بهداشت تهیه کنند.

آیا وضعیت حاکم بر عرضه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده نمی‌تواند مهر تائیدی باشد بر دردنامه گروهی از مدیران و مسئولین وزارت بهداشت که از زدوبند و رانت و فساد و معامله با جان و سلامت مردم خبر می‌دهد.

فارغ از ادعاهای دولت و اظهارات منتقدین و مخالفین آنچه درا ین ‌بین می‌تواند صحت‌وسقم ادعاها و اعتراضات منتقدین و مخالفین را راستی‌آزمایی کند، درگیری بی‌واسطه و مستقیم مردم و مشاهدات میدانی آن‌ها از امکانات و وضعیت مبتلایان است.

واقعیت جاری و سازی در جامعه را برخلاف بسیاری آمار و ارقام تخصصی که از حوصله و حوزه تخصص مردم خارج است، نمی‌توان با تحریف و تریبون یک‌طرفه پنهان کرد.

به نظر می‌رسد دولت در چنین وضعیتی و برای پرکردن حفره‌های بی‌اعتمادی چاره‌ای جز ارائه شواهد و قرائن قوی برای اثبات ادعاهای خود و به‌علاوه تفسیری علمی از سوی متخصصان درباره علل و دلایل این تعارضات نخواهد داشت.

ادامه این وضعیت و انفعال دولت در قبال منتقدین و مخالفان سیاست‌های او و بدتر از آن تهدیدات تلویحی امنیتی نه‌تنها مشکلی از مردم و دولت حل نخواهد کرد که می‌تواند شکاف موجود را بنا به اظهارات کارشناسان حوزه‌های سیاسی و اجتماعی به بحرانی فراتر از کرونا تبدیل کند.

ابوالفضل نجیب – کاشان نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.