مرمت سقف نم‌کشیده مسجد آقابزرگ کاشان آغاز شد

باران، سقف کتابخانه مسجد آقابزرگ کاشان را تخریب کردکاشان فردا – رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: بخشی از سقف کتاب‌خانه مسجد آقابزرگ کاشان بر اثر نشت یکی از ناودان‌ها و حجم زیاد باران دچار نم‌زدگی و تخریب شده بود که با همکاری اداره کتاب‌خانه‌های عمومی، تولیت مسجد و اداره اوقاف و امور خیریه کار بازسازی و مرمت آن آغاز شد.

بیشتر بیخوانیم:
+
تخریب سقف کتابخانه مسجد آقابزرگ کاشان

مهران سرمدیان پنج‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ۱۰ میلیون تومان اعتبار از محل تولیت مسجد آقابزرگ کاشان برای مرمت این اثر تاریخی اختصاص یافته و در حال حاضر کار مرمت و بازسازی آن زیر نظارت کارشناسان میراث فرهنگی در حال انجام است.

 مسجد آقابزرگ کاشان یکی از زیباترین مسجدهای تاریخی و در زمره بهترین اثرهای معماری ایران است که طرح گودال‌باغچه و شیوه معماری ویژه این بنا مطابقت کامل با آب و هوا و اقلیم شهرستان دارد و جلوه و فضاسازی منحصر به‌فردی ایجاد کرده که در سایر مسجدها کمتر مانند آن پیدا می‌شود.

بنیان‌گذار این مسجد حاج محمدتقی خانبان است که آن را در حدود سال‌های ۱۲۵۰ تا ۱۲۶۰ هجری قمری برای برپایی نماز و مجلس درس و بحث داماد خود ملامهدی نراقی ملقب به آقابزرگ بنا کرد.

بیشتر این بنا از جمله گنبد آن (که جزو بزرگ‌ترین گنبدهای آجری است) با آجر ساخته شده و اصرار بر استفاده از آجر خالص و نشان دادن حجم‌ها و تناسبات اصلی و معمارانه در بنا نکته قابل توجهی است که نوعی خلوص و بی‌آلایشی خاصی در آن ایجاد می‌کند و طبقه زیرین حیاط مسجد (گودال باغچه) نیز اختصاص به مدرسه داشته و حجره‌هایی پیرامون آن ساخته شدند.

مسجد و مـدرسه آقابزرگ کاشان در تاریخ یازدهم آذر سال ۱۳۳۰ با شماره ۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.