نظارت ویژه بر ساخت‌وساز مجاور خانه بروجردی‌ها

ساخت‌وساز در مجاورت خانه بروجردی های کاشانکاشان فردا – پس از انتقادها ساخت‌وساز در همسایگی خانه بروجردی و احتمال نقض حریم باستانی این خانه، مدیرکل میراث فرهنگی استان اعلام کرد کارشناسان میراث فرهنگی بر این ساخت‌وساز نظارت می‌کنند تا شاخصه‌های سنتی و میراثی در آن رعایت شود.

به گزارش صداوسیما؛ فریدون اللهیاری گفت: محل این ساخت‌وساز حاصل تخریب و تجمیع سه پلاک است که یکی از آن‌ها خانه‌ای بوده فاقد ارزش و با قدمت ۲ یا سه دهه ساخت که ارتفاع آن بیشتر از ۱۰ متر از سطح خیابان علوی بوده و ۲ پلاک دیگر نیز در چند دهه اخیر به حالت ویرانه و مخروبه تبدیل شده بود.

اللهیاری با اشاره به این‌که این پلاک‌ها دارای ارزش ریالی بالایی بوده و شرایط برای تملک و استفاده بهینه از آن برای دستگاه‌های شهری متولی فراهم نشده بود افزود: به علت محدودیت‌های ارتفاعی حریم محله سلطان امیر احمد کاشان، جذابیتی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز نداشت و در چند دهه اخیر به حال خود رها شده بود.

وی گفت: بر اساس مصوبه کمیته فنی میراث استان و هماهنگ با ضوابط حریم محله سلطان امیراحمد کاشان، حداکثر ارتفاع پنج متر از سطح خیابان علوی تا بلندترین نقطه ساختمان همچنین ضوابطی در نحوه دسترسی و نماهای ساختمان مانند: درون‌گرابودن، اجرای فرم حیاط مرکزی و تا حدودی مطابق با الگوهای معماری سنتی و اجرای نماهای سنتی ساده برای ساخت بنا در این پلاک تعیین و به مالک ابلاغ شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خاطرنشان ساخت: با توجه به استقرار این بنا در مجاورت خانه‌های تاریخی ارزشمند و معتبر کاشان، پایش و مراقبت لازم در ساخت‌وساز آن صورت خواهد گرفت.

خانه تاریخی بروجردی‌های کاشان یکی از بناهای تاریخی نیمه دوم قرن ۱۳ هجری در سال ۱۳۵۳ خریداری و با شماره ۱۰۸۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.