کشف روش تازه‌نگه‌داشتن گل محمدی در دانشگاه کاشان

تازه‌نگه‌داشتن گل محمدیکاشان فردا – رئیس پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان گفت: با کشف روش نگه‌داری گل محمدی تازه، انبارداری و صادرات آن امکان‌پذیر شده است.

 مریم اخباری اعلام کرد: با انجام تحقیقات علمی و کاربردی که با همکاری دکتر سعید معصوم از دانشکده شیمی دانشگاه کاشان در پژوهشکده اسانس‌های طبیعی انجام شده، روشی برای انبارداری و نگه‌داری گل محمدی تازه به \‌دست آمد که طی آن تازه‌نگه‌داری گل به مدت چند روز تا دو هفته، بدون افت کیفیت و کمیت اسانس ممکن است.

اخباری افزود: کارایی این روش در دو مرحله تحقیق آزمایشگاهی، در سال‌های ۹۳ و ۹۴ در دو دوره گل‌دهی سالانه گل محمدی به‌دست آمد و نتایج آن، امسال و پس از اطمینان کامل از اعتبار عملی نتایج، و چندین مرحله تکرار آزمون، برای چاپ در یکی از مجلات علمی معتبر بین‌المللی ارسال شده است.

رئیس پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان اظهارامیدواری کرد که با به دست آمدن این نتایج که برای نخستین‌بار در دنیا ارائه می‌شود، مسئله ترافیک بالای فعالیت شرکت‌های گلاب‌گیری در بازه زمانی دوماهه حل می‌شود و تحولی بزرگ در اقتصاد؛ صادرات و ارتقاء کشت و صنعت گل محمدی در ایران و جهان را به‌همراه خواهد داشت.

سعید معصوم عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه کاشان هم افزود: با انجام محاسبات دقیق علمی و به کمک نرم‌افزارهای محاسباتی موجود به همراه تحلیل داده‌های عملی و آزمایشگاهی، دست‌یابی به این روش ممکن شده است.

وی خاطر نشان کرد: بر خلاف روال عادی، پس از نگه‌داری گل‌های چیده‌شده با این روش، نه تنها شاهد افت بازده استخراج اسانس نخواهیم بود، بلکه امکان افزایش کیفیت و کمیت اسانس به دست آمده از آن نیز وجود دارد.

در این تحقیق که با سرپرستی مشترک سعید معصوم و مریم اخباری انجام شده است، اسما مازوچی و افسانه اللهیاری مشارکت داشته‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.