ثبت خانه «عبدالرزاق‌خان کاشی» در فهرست آثار ملی

خانه عبدالرزاق‌خان کاشیکاشان فردا – رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از ثبت خانه عبدالرزاق خان کاشی در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی این اداره؛ مهران سرمدیان گفت: پرونده ثبت این خانه به همراه خانه‌های بعیدی‌نژاد، لذیذی، و نیک‌نام، پس از بررسی و تأیید نهایی اعضای شورای ثبت آثار غیرمنقول، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، ولی در حال حاضر فقط شماره خانه تاریخی عبدالرزاق خان کاشی از طرف وزارت میراث فرهنگی اعلام شده است.

سرمدیان خانه «عبدالرزاق خان کاشی» را از بناهای تاریخی دوره زندیه معرفی و اضافه‌‌کرد: این خانه که دارای ویژگی‌های خاص معماری از قبیل: تقارن، توازن و تناسب چشم‌نوازی در نماهای خانه و دیگر عوامل تزئینی است، به نسبت سه خانه دیگر، دارای قدمت و ارزش معماری بیشتری است و سه خانه دیگر مربوط به دوره قاجار هستند.

خانه تاریخی عبدالرزاق‌خان کاشی

وی تصریح کرد: حفاظت و نگه‌داری از این بناهای تاریخی به دلیل واقع‌شدن در بافت تاریخی و ارزشمند کاشان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و عملیات سامان‌دهی و مرمت آن، به همت مالکین و با نظارت و میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

عبدالرزاق خان کاشی حاکم کاشان در دوره زندیه که مصادف با وقوع زلزله قدرت‌مند و ویران‌گر سال ۱۱۹۲هجری قمری کاشان می‌باشد، بود.

بعد از تخریب عمده شهر کاشان به دستور حاکمان وقت و جدیت و مدیریت این حاکم، کاشان مورد تعمیر و بازسازی عمده قرار می‌گیرد و در کمتر از ۲۰ سال به قول جهانگردان اروپایی در آن زمان، تبدیل به شهری آباد و سرزنده می‌شود.

خانه «عبدالرزاق خان کاشی» در محله گذر «آب‌انبار خان» قرار دارد که باشماره ۳۲۷۹۵ در ۲۴ شهریور ۹۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

با ثبت این چهار اثر تاریخی، تعداد آثار ثبتی شهرستان کاشان در فهرست آثار ملی به ۳۳۳ عدد افزایش یافت.

شایان توجه است کاشان علاوه بر عبدالرزاق‌خان کاشی، یک «ابوالفضل عبدالرزاق کاشانی» ملقب و مشهور به کمال‌الدین کاشانی هم دارد که عارف اواسط سده هفتم هجری بوده است.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.