کرونا و زیان ۶۰۰ میلیارد تومانی گلاب‌ کاشان

گلستان گل محمدیکاشان فردا – کارشناسان زیان اقتصادی ‌همه‌گیری کرونا و کمبود گردشگر در فصل گلاب‌گیری در کاشان را افزون بر ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌کنند.

به گزارش ایانا، مدیر جهاد کشاورزی کاشان قیمت پایین گل محمدی در سایر استان‌ها را به کشت دیم نسبت می‌دهد که هزینه تمام شده گل را نسبت به گل کاشان کاهش داده و قیمت پایه ۱۲ هزار و پانصد تومانی گل محمدی کاشان را در جهت حمایت از گلکار مؤثر می‌داند.

مجید کافی‌زاده با اشاره به برداشت گل محمدی در سه مقطع از سطح دو هزار و ۵۸۰ هکتاری از گلستان‌های گل محمدی شهرستان کاشان اظهار کرد: با توجه به بارش‌های جوی مطلوب، میانگین تولید گل محمدی در هر هکتار بالغ بر چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است که بالاترین نرخ تولید این گیاه دارویی در کشور را به کاشان اختصاص داده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری بیش از هزار و ۱۰۰ تن گل از گلستان‌های دشت مرکزی کاشان و در مجموع بالغ بر ۱۰ هزار و ۳۰۰ تن گل محمدی از گلستان‌های گل محمدی شهرستان کاشان برداشت شود.

کافی‌زاده با بیان اینکه این میزان برداشت، ۱۵ الی ۲۰ هزار تن گلاب درجه یک کاشان را به ارمغان دارد، گفت: در شهرستان کاشان بالغ بر دو هزار و ۸۰۰ خانوار در گلستانی‌های گل محمدی مشغول به کار هستند که با شیوع کرونا، اتباع بیگانه‌ای که برای گلچینی در مزارع اقدام می‌کردند کاهش یافته و همین هزینه گلچینی را افزایش می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان گفت قیمت گلاب تولیدی از ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان خواهد بود.

کافی زاده افزود: قیمت گل بر اساس نظام عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود؛ کمااینکه در این مقطع زمانی گل‌های محمدی که در اواخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت در بخش مرکزی شهرستان کاشان به ثمر نشسته بیشتر از قیمت پایه به فروش می‌رود.

وی با اشاره به تأثیر شیوع کرونا و کمبود گردشگر بر صنعت گل و گلاب در مناطق برزُک و سده گفت: با توجه به آنکه عمده گل کاشان در این مناطق به ثمر می‌رسد و در کارگاه‌های سنتی با بازدید گردشگران به فروش خواهد رسید، پیش‌بینی می‌شود کمبود گردشگر بر این بخش صنعت گل و گلاب کاشان تأثیر چشمگیری داشته باشد که امیدواریم دولت با توجه ویژه به واحدهای تولیدی از گل و گلاب کاشان حمایت کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.