«مالچ‌پاشی» در کویر یک اشتباه بزرگ است

وحید نوروزی استاد دانشگاه و فعال محیط زیستکاشان فردا – یک استاد دانشگاه و فعال محیط زیستی با اشاره به مضرات مالچ‌پاشی نفتی گفت: مالچ نفتی محیط زیست را تخریب می‌کند.

وحید نوروزی به مهر گفت: مالچ‌پاشی در کویر یک اشتباه بزرگ و جبران این اشتباه بسیار سخت و مشکل است.

بیشتر بخوانیم:
+ جهنمی به نام مالچ

نوروزی با اشاره به انواع مختلف مالچ تصریح کرد: متولیان امر مالچ‌پاشی به سراغ بدترین و پرضررترین نوع مالچ که همان مالچ نفتی است، رفته‌اند که از پسماندهای صنعت نفت درست شده و تا چند سال پیش به دلیل ماهیت پسماندی رایگان عرضه می‌شد.

وی مالچ‌پاشی نفتی را یک روش قدیمی برای تثبیت شن‌های روان اعلام کرد و افزود: در دنیا از روش‌های پیشرفته که از نظر اقتصادی نسبت به مالچ‌پاشی بسیار به‌صرفه‌تر هم است، استفاده می‌کنند.

این استاد دانشگاه یکی از اثرات مخرب مالچ‌پاشی نفتی بر منطقه تحت‌پوشش را افزایش دما هفت تا هشت درجه عنوان کرد و یادآور شد: تخریب محیط زیست و آسیب جوی به تنوع زیستی در مناطق مالچ‌پاشی شده از دیگر آثار مخرب این فرایند است.

نوروزی با اشاره به مالچ‌پاشی کویر ابوزیدآباد در جوار پناه‌گاه حیات وحش یخاب متذکر شد: مالچ‌پاشی باعث از بین رفتن موجودات زنده‌ای می‌شود که در زنجیره و چرخه غذایی آن منطقه نقش مؤثری دارند.

وی آسیب‌رساندن به چرخه غذایی موجودات زنده را باعث آسیب جدی به تنوع زیستی آن منطقه دانست و تاکید کرد: برای مالچ‌پاشی نباید عجله کرد و بهتر است از راه‌های جایگزین برای تثبیت شن‌های روان و مهار گرد و غبار استفاده شود.

این فعال محیط‌زیست کاشت گونه‌های مقاوم گیاهی را یکی از راه‌های جایگزین برای مالچ نفتی برشمرد و گفت: از دیگر راه‌های جایگزین برای تثبیت شن‌های روان به جای مالچ نفتی استفاده از مالچ‌هایی مانند مالچ ریگ است که اساس و ماهیت طبیعی دارند چراکه این مالچ‌ها امتحان خود را پس داده و کمتر به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.