سال آبی‌ ـ ‌زراعی آینده کم‌باران و خشک خواهد بود

کاهش بارشکاشان فردا – رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از کاهش بارش‌ها در سال آبی زراعی آینده در خاورمیانه خبر داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها فصول خشک ایران در سال آبی زراعی آینده طولانی خواهد بود.

به گزارش ۵۵ آنلاین؛ احد وظیفه با بیان این‌که در تابستان جاری بارش قابل‌ملاحظه‌ای در کشور نخواهیم داشت، اعلام کرد: تابستان تنها در برخی از مناطق جنوب شرق کشور مانند جنوب شرق کرمان، شرق هرمزگان، جنوب فارس و جنوب سیستان و بلوچستان بارش‌های موسمی خواهیم داشت.

بیشتر بخوانیم:
+ اینکه برخی می‌گویند وارد دوره ترسالی شدیم درست نیست

وی گفت: به‌طور کلی از ابتدای سال آبی زراعی تاکنون در کشور ۲۸۵.۵ میلی‌متر بارش پهنه‌ای داشتیم که این میزان نسبت به بارش بلندمدت ۶۴ میلی‌متر بیشتر بود. با این وجود بارش‌ها طی سال جاری آبی زارعی نسبت به سال گذشته حدود ۸ درصد کمتر شده است.

وظیفه یادآور شد: از ابتدای مهرماه تاکنون بارش‌های بیشتر از نرمال عمدتا در مناطق مرکزی و شرقی ایران رخ داده است و در نوار غربی بارش‌ها در حد نرمال و حتی کمتر از آن بود. برای مثال بارش‌ها در استان اردبیل ۲.۳ درصد کمتر از میانگین بلندمدت و در استان چهار محال و بختیاری ۱۲ درصد کمتر از حد نرمال گزارش شد.

این متخصص هواشناسی افزود: بر اساس آنچه مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهند تابستان امسال در کشور دمای هوا حدود نیم تا یک درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از میانگین است و پیش‌بینی می‌شود که از مهرماه دمای هوا به حد نرمال برسد.

وظیفه در ادامه درباره وضعیت بارش‌ها در کشور طی سال آبی آینده گفت: شاخص دو قطبی اقیانوس هند بر عکس سال قبل در فاز منفی قرار گرفته است و نوسان جنوبی اقیانوس آرام نیز به احتمال زیاد وارد فاز سرد خواهد شد. نتیجه این تغییرات برای منطقه خاورمیانه و کشور ما بارش‌های ضعیف و کمتر از نرمال خواهد بود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تاکید کرد: این موضوع باید از هم‌اکنون مورد توجه مسئولان مدیریت منابع آب قرار گیرد و تمهیداتی را در بخش‌ کشاورزی و مصرف آبی بیندیشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.