چهلمین سال درگذشت علامه جلال‌الدین همایی

کاشان فردا – ۲۹ تیرماه برابر است با چهلمین سال درگذشت استاد نامدار ادب و عرفان و تاریخ علامه جلال‌الدین همایی اعلی‌الله‌مقامه‌الشریف که آن‌گونه که بایست قدر ایشان شناخته نشده‌است و نسل امروز از برکات آثار قلمی ایشان چندان مستفید و مستفیض نیست.

استاد همایی از احفاد همای شیرازی است که البته در اصفهان چشم به دنیا گشوده‌است و از محضر علما و دانشمندان آن دیار بهره‌ها برده‌است.

اقامت استاد در تهران لطف همراهی و ‌مصاحبت با استادان نامدار عصر چون بهار و فروزانفر و رشید‌ یاسمی و دیگران را فراهم آورد و استاد هم مانند برخی از اینان؛ بی‌داشتن مدرک دانشگاهی توانست به اعتبار فضل و دانش ممتاز خویش در دانشگاه تهران تدریس و افاضه کند و البته پایان کار ایشان در دانشگاه هم چندان با رضایت و خرسندی‌شان همراه نبود و چون فروزانفر، به خدمت ایشان پایان دادند.

استاد همایی در کارنامه دانش و پژوهش خویش کارهایی گوناگون از گونه تصحیح و توضیح و تالیف و نقد و تحلیل دارد که فهرستی طولانی را فراهم می‌کند و با اندک جست‌وجو می‌توان به آن‌ها دست یافت.

کار ارزشمند و ‌ماندگاری که استاد همایی در باره مولوی و غزالی و دیگر چهره‌های فرهنگ و عرفان ایرانی اسلامی انجام داده‌است، و ‌نیز کوشش‌هایی مانند تالیف فنون صناعات ادبی؛ نشان از عمیق بودن مطالعات و جدی‌بودن یافته‌های ایشان دارد.

استاد همایی هم نه از دانشجویان خویش برای تالیف مقاله و تصحیح نسخه بیگاری کشید و نه آنان را نردبان ترقی علمی خویش ساخت و نه عمر خویش را صرف جدال در دانشکده بر سر مدیریت و داشتن چند پایان‌نامه بیشتر کرد، و نه کار خویش را برای سفرهای ظاهرا علمی خارج کشور‌، بر زمین نهاد. بلکه در قالب محققی راستین و در قامت معلمی نستوه و نیک‌بین کار خود را به سامان رسانید تا به قول خود به پایان شب سخن‌‌سرایی رسید!

نکوداشت استاد همایی؛ اکنون وظیفه‌ هر ایرانی با فرهنگ و دوستدار هنر و ادبیات و عرفان در دوره‌ای است که نام همایی و همانندان او چون سیمرغ نایاب و نایافت است و از هر سو زاغ و کلاغ است که جولان می‌دهد.

عبدالرضا مدرس‌زاده – کانال پژواک روشنگری

از این نویسنده:
+ به کدامین گناه کشته شد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.