سهم انتقال آب زاینده‌رود به کاشان افزایش می‌یابد

سهم انتقال آب زاینده‌رود به کاشان افزایش می‌یابدکاشان فردافرماندار کاشان گفت: سهم انتقال آب زاینده‌رود به این شهرستان از ۵۰۰ لیتر به ۷۰۰ لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد.

علی‌اکبر مرتضایی قهرودی شنبه در نشست مشترک شورای حفاظت از منابع آب شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بیان کرد: در حال حاضر مجوز انتقال ۷۰۰ لیتر آب زاینده‌رود صادر و مصوب شده است که پیگیری‌ها برای اجرایی‌شدن آن باید به جد انجام شود.

وی با اشاره به نظریه استراتژیست‌های مشهور جهان که مدیرانی موفق عمل خواهند کرد که بتوانند بحث آب را مدیریت کنند، برگزاری نشست‌های تخصصی مدیران مرتبط با منابع آب برای مدیریت آن در منطقه با حضور استادان و پژوهشگران دانشگاه‌ها را خواستار شد.

بیشتر بخوانیم:
+
عدم تکمیل تونل گلاب قطعی آب در کاشان را به‌دنبال دارد

فرماندار آران و بیدگل نیز در این نشست کمبود شدید آب در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل را موضوعی بسیار مهم و جدی عنوان کرد و افزود: اگر مثلت توسعه این منطقه را زمین، خاک و آب در نظر بگیریم، نقش آب و منابع آبی در پیشرفت پایدار حائز اهمیت، اثرگذار و بی‌بدیل است.

اسماعیل بایبوردی وی با اشاره به سرانه ۲۵۰ لیتری آب آشامیدنی در کشور، یادآور شد: این رقم در استان اصفهان نزدیک به ۱۵۰ لیتر در روز است و در شهرستان آران و بیدگل به ۲۲۰ لیتر می‌رسد.

فرماندار آران و بیدگل اضافه کرد: سرانه آب در کشورهای پرآب اروپایی ۱۱۰ تا ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز است که نشان می‌دهد منابع آبی کمی در اختیار داریم اما میزان مصرف، خیلی زیاد است.

تغییر الگوی کشت
به گفته وی، موضوع آب افزون بر توسعه کشاورزی، کارآفرینی و کسب و کار می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل را فراهم کند اما شهرستان آران و بیدگل با محدودیت منابع آبی روبه‌رو است و به همین علت در بخش‌های مختلف و به ویژه کشاورزی نیازمند کارهای اساسی هستیم که یکی از آنها تغییرالگوی کشت است.

بایبوردی با اشاره به کشت سه هزار و ۷۰۰ هکتار باغ پسته در آران و بیدگل اظهار داشت: بیش از سه هزار تن پسته در سال‌ گذشته در این شهرستان برداشت شد که رتبه نخست استان اصفهان را به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: افزون بر ۴۰ کیلوگرم زعفران هم در سال‌های گذشته در مزرعه‌های این شهرستان برداشت شد و این رقم با توجه به طرح آمایش کشاورزی در افق سال ۱۴۰۴ که باید ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت این محصول اختصاص یابد، پیش‌بینی می‌شود ۴۰۰ کیلوگرم زعفران برداشت شود.

فرماندار آران و بیدگل همچنین تاکید کرد: با توجه به بحران آب این شهرستان باید سمت کشت گل محمدی و گیاهان دارویی گام برداشته شود.

وی در ادامه با تاکید بر ساخت شهرها به شیوه نوین گفت: چهار شهر از توابع آران و بیدگل فاقد جوی آب هستند و هنگام بارندگی همواره مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند که شهرداران باید برای این مشکل چاره‌اندیشی کنند.

مدیر امور آب کاشان نیز در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۰ حلقه چاه غیرمجاز امسال در این منطقه با میانگین آب‌دهی ۱۰ لیتر در ثانیه شناسایی و پلمب شده است.

حسن جوکاری، از شناسایی هشت حلقه چاه غیرمجاز دیگر در منطقه کاشان خبر داد و افزود: سه دستگاه حفاری غیرمجاز چاه آب هم شناسایی و توقیف شده است.

وی بیان کرد: تا پایان امسال پروانه برداشت آب نزدیک به ۸۰ حلقه چاه تعدیل خواهد شد که با این اقدام، مجموع آنها به ۳۸۰ حلقه چاه خواهد رسید.

مدیر امور آب کاشان یادآور شد: پروانه برداشت ۳۰۰ حلقه چاه آب تا کنون تعدیل شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.