فریب فلان شربت گیاهی و بهمان مکتب طبی را نخورید

توییت جهانپورکاشان فردا – مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، به شهروندان هشدار داد که فریب برخی تبلیغات در مورد شربت، ضماد و داروهای گیاهی یا مکاتب طبی سنتی را در مورد درمان بیماری کووید۱۹ نخورند.

دکتر کیانوش جهانپور در توییتی نوشت: «بیش از ۹۶ درصد مبتلایان کرونا اعم از باعلامت و بی‌علامت، کارشون به بستری نخواهد کشید، ازون جمع بستری‌شده هم ۹۰ درصد بهبود می‌یابند، لذا ادعای درمان کووید19 با حنظل و بنفشه و گلاب و جوش شیرین و فلان شربت گیاهی و بهمان مکتب طبی و … اغلب دکانی بیش نیست، مراقب کاسبان کرونا باشیم.»

بیشتر بخوانیم:
+ کم‌هزینه‌ترین روش مهار کرونا استفاده از ماسک است

اگرچه توصیه دکتر جهانپور در مورد تجویز‌هایی که در جامعه اعلام می‌شود، صحیح و مستند به اطلاعات مجامع علمی داخلی و جهانی است و با قطعیت اعلام شده هنوز دارو و درمان صددرصدی برای درمان یا واکسینه شدن در برابر کرونا ساخته نشده است، با این حال آمار اعلام شده در این توییت، از سوی شماری از کاربران توییتر مورد نقد جدی قرار گرفته و برخی با ارائه شواهدی اعلام کردند این آمار با آمار بستری و مرگ و میر روزانه هم‌خوان نیست.

فارغ از این‌که آمار اعلام شده چه قدر با واقعیت بیماری یا شواهد موجود مطابق باشد یا نباشد، اما نکته اصلی که باید مورد توجه باشد این است که هنوز دارو و درمان قطعی برای درمان کووید۱۹ در جهان ساخته نشده و خیلی از داروها مثل «رمدسیویر» با تاییده موقت در درمان عوارض بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابراین خیلی از تجویزها تحت عناوین مکاتب طبی و … به تعبیر مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت؛ کاسبی با کرونا و فریب‌کاری است.

دکتر کیانوش جهانپور تا ۲۰ خرداد گذشته سخنگوی وزارت بهداشت بود، اما در این تاریخ جای خود را به سیماسادات لاجوردی داد، اما در سمت مدیر کل روابط عمومی این وزاتخانه ماند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.